De afgelopen drie jaar heeft influencer marketing zich getransformeerd van een veelbelovende tactiek tot een onmisbare marketingtool. Ook met een klein budget kun je meedoen met deze trend. Wil je ook een inspirerend persoon op social media aan jouw merk koppelen? En waar vind je de juiste influencers? Wij vertellen het in deze blog.
Influencer marketing is een vorm van marketing waarbij het draait om de invloed van de influencer op het gedrag, de emoties of de mening van hun achterban. Je zet deze invloedrijke mensen op social media in om jouw doelgroep te bereiken. Influencers produceren content en verspreiden dit via één of meerdere social media kanalen zoals Instagram, LinkedIn, Facebook of YouTube.
Influencers hebben vaak een groot bereik, maar dit hoeft niet altijd zo te zijn. Micro-en nano-influencers hebben een kleine groep volgers, maar kunnen door hun status veel invloed hebben binnen een bepaalde niche.
Bedrijven besteden steeds meer tijd en geld aan de inzet van influencers om hun producten te promoten. Dit is niet voor niets; influencer marketing is – mits goed uitgevoerd – spontaan, origineel en bovenal effectief.
Aan het samenwerken met social influencers zitten verschillende voordelen verbonden. Zo overweegt 20% van de vrouwen een aankoop wanneer het wordt gesupport door een influencer en kunnen conversies maar liefst 3 tot zeker 10 keer zoveel worden. Verder zijn er nog een aantal belangrijke punten die niet mogen ontbreken in het rijtje met voordelen:
Bij micro- en nano-influencing draait het niet zozeer om bereik, maar juist om engagement: gerichte campagnes, waarbij engagement tussen influencer en volger moet leiden tot conversie.
Doordat de volger een specifieke interesse met de influencer deelt, heeft de content van deze influencers een grotere impact op de volgers. De posts voelen authentiek aan. In feite gaan we terug naar de essentie van een influencer: iemand die daadwerkelijk invloed heeft op zijn of haar volgers.
Micro-influencers zijn perfect als je op zoek bent naar specialisten binnen een duidelijke niche. Het bereik ligt tussen de 5000 en 50 duizend volgers.
Nano influencers hebben de kleinste groep volgers (ongeveer 5000). Dit zijn vaak echte specialisten met veel kennis over een bepaald onderwerp. Hierdoor worden zij door hun volgers beschouwd als een zeer betrouwbare bron
Door de niche-focus van micro- en nano-influencers is de match met veel merken erg logisch. Daarnaast is het ook financieel aantrekkelijk om met deze influencers een langetermijnsamenwerking aan te gaan.
Micro-influencers zijn te vinden via de sociale kanalen of via een influencers platform.
Als je zelf op zoek gaat, moet je echt de community in duiken. Zoek naar jouw merk op Instagram, op toepasselijke hashtags en ga interessante mensen volgen. Heb je iemand gevonden die je wilt koppelen aan jouw merk? Stuur dan een persoonlijk bericht of e-mail met jouw intenties.
Zelf zoeken te veel werk of te spannend? Zet dan een tool in die je hierbij kan helpen. Influencer platformen hebben duizenden (micro)influencers in hun bestand staan. Op deze platformen plaats je campagnes en kom je in contact met influencers die geïnteresseerd zijn in jouw campagnes.