Asterisk Another Concept

6 maart, 2021

Hoe start je een online community op?

Blog door

Maike Salakory

Online communities bloeien als nooit tevoren! Je ziet dat steeds meer merken klanten op een emotionele manier aan zich binden, om meer te kunnen doen dan alleen die ene verkoop. Als je een gecommitteerde doelgroep hebt die iets vanuit overtuiging omarmt, kan het opstarten van een community rondom je producten en diensten zomaar een slimme zet zijn. Wat is het precies en hoe kun je een community inzetten voor de groei van je bedrijf? Lees hierover in onderstaande blog.

Wat is een community?

Je kunt een community zien als een groep (potentiële) klanten die zich identificeren met jouw bedrijf en deelnemen op jouw platform (website, applicatie of social mediakanalen) om ideeën, verhalen en content te delen.

Het doel van een community is vaak om de banden aan te halen met deze klanten, informatie in te winnen over de klant en of om service te bieden. Een online community maakt de conversatie mogelijk met je (potentiële) klant.

Als je het gevoel hebt dat jij je ergens kunt uiten en ook nog eens gehoord wordt, krijg je een gevoel van veiligheid. Zo werkt het ook bij consumenten, alleen resulteert het dan vooral in loyaliteit. Consumenten binnen een hechte branded community kiezen dus vaker voor dat merk, dan dat ze een ander merk zouden uitproberen. Met een community maak je fans om je merkwaarden te verstevigen.

Welke community past bij jouw bedrijf?

Als je weet wat je wensen zijn, dan kun je het soort community en platform kiezen. Bepaal eerst wat voor soort community bij jouw doelstelling en doelgroep past, daarna pas welke technologie daar geschikt voor is. Ga je voor een groot bestaand platform zoals Facebook of een LinkedIn groep? Kies je voor een betaald platform en start je daarmee een online community op je eigen website? Of laat je speciaal een platform op maat bouwen op basis van jouw wensen? Voor ieder budget zijn er oplossingen te vinden.

Waar zit je community?

Een community wordt vaak gezien als een groepje mensen dat op een bepaald social netwerk zit. Dus bijvoorbeeld de hoeveelheid mensen die je op Facebook volgen, maar dit is niet alleen gelinkt aan een bepaalde online omgeving. Je community kan meer verspreid zijn en via andere kanalen gelinkt zijn aan jouw merk. Zo kun je ook mensen bereiken via e-mail, een nieuwsbrief of blog.

Community starten

Als je nadenkt over het zelf opstarten van een community voor je onderneming, denk dan goed na over de beweegreden, de doelstellingen, hoe het bij je onderneming past en of er tijd voor vrijgemaakt kan worden; ingrediënten die ervoor zorgen dat je nieuwe community een kans van slagen heeft.

Hieronder vind je belangrijke aandachtspunten voor de bouw van een stevige community:

  1. Bepaal je doelgroep. Doe goed onderzoek om erachter te komen welke social media kanalen gebruikt worden, welke interesses de doelgroep heeft en welke taal gesproken wordt. Dit moet je matchen met de huisstijl en tone of voice van jouw bedrijf. Bepaal daarnaast wie er verantwoordelijk is. Stel je intern mensen aan of besteed je het uit?
  2. Wat ga je uitdragen? Welke content ga je verspreiden en om welke informatie ga je vragen? Wat heeft de consument aan de community? Het moet niet alleen jouw bedrijf iets opleveren, maar ook van waarde zijn voor mensen in jouw community! Begin klein en bouw goede relaties op. Zo creëer je samenhang en een veilige cultuur.
  3. Kijk bij de samenstelling van je groep of je de juiste mensen in huis hebt die de juiste cultuur neerzetten. Uit onderzoek blijkt dat als 25% bepaalde waarden en normen aanhangt deze overgenomen worden door de rest van de community.
  4. Geef ambassadeurs zeggenschap, zodat de acceptatie hoger is en de community zelf sneller en meer gaat bijdragen.

Communities voor kleine ondernemers

Vaak zie je grote communities bij multinationals. Maar ook als kleine ondernemer kun je een eigen online community starten. Breng een groep met gelijkgestemden samen die online de dialoog aangaan over een gemeenschappelijke passie. Juist als gepassioneerde en ambitieuze zzp-er of kleine ondernemer is dit interessant. Omdat je van wildvreemden fans maakt, zichtbaarder bent, meer impact maakt en moeiteloos je ideale doelgroep aantrekt. Dat kan gratis door bijvoorbeeld een LinkedIn groep of Facebook groep te starten. Het mooie van online communities is dat ze vaak klein beginnen en het daardoor voor kleine ondernemers zelf prima te managen is.

Zorg dat je communiceert met je community

Een belangrijke factor voor een online ontmoetingsplek is dat deze ingericht is op 2-way communication, zorg voor interactie! Jouw merk spreekt een groep mensen aan via een medium en de individu die jouw content volgt kan hierop reageren. Als merk is het erg belangrijk dat je deze engagement aanmoedigt door snel, maar vooral persoonlijk te reageren op berichtjes. Of deze nu zichtbaar zijn of niet. Zoals bijvoorbeeld direct messages via Instagram of vragen stellen via je nieuwsbrief. Juist als je op deze berichten reageert bouw je een band op met je community.

Content voor je community

Of je nu je community op Instagram, via een blog of via een nieuwsbrief hebt verzameld, je kunt het niet de hele tijd alleen over je product hebben. Dan haken mensen af. Goede content is afgestemd op jouw doelgroep en zorgt ervoor dat engagement op gang blijft. Vraag je af waarom mensen je (moeten) volgen, wat biedt jij voor kennis zonder dat je er iets voor terug verwacht. Maak een lijst van onderwerpen waar jouw doelgroep geïnteresseerd in is, gerelateerd aan de producten die je verkoopt.

Vind je het moeilijk om onderwerpen te verzinnen, dan kunnen wij uiteraard helpen bij het ontwikkelen van nieuwe content ideeën! Neem hier contact met ons op.

De ambassadeurs

Er zijn altijd een paar mensen die er vanaf het begin bij zijn, veel reageren en als eerst je producten kopen. Dit zijn je ambassadeurs en erg belangrijk voor je merk. Deze selecte groep van de community kan soms zó erg fan worden, dat ze het anderen gaan aanraden of zelf content delen over een product of dienst van jouw merk.

Meer weten over klanten als ambassadeurs van je bedrijf? Lees het in deze blog.