Asterisk Another Concept

25 februari, 2021

Klanten als ambassadeurs van je bedrijf

Blog door

Maike Salakory

Het hebben van ambassadeurs is een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie. Als je erin slaagt van je klanten ambassadeurs te maken heb je een grote groep trouwe fans die jouw producten of diensten vrijwillig aan hun netwerk aanbevelen. Lees in deze blog hoe je dit voor elkaar krijgt.

Wat is een ambassadeur?

Een ambassadeur is een persoon die gelooft in jouw product of dienst en die betrokken wil zijn bij alle activiteiten van je bedrijf. Een ambassadeur beweegt zich uit eigen initiatief. Omdat hij geen commerciële belangen heeft, deelt hij content en praat hij eerlijk en authentiek over een product of dienst van jouw merk. Hij/zij is één van de belangrijkste mensen om met hun enthousiasme anderen te beïnvloeden zich ook aan te sluiten bij het bedrijf.

Waarom wil je ambassadeurs?

De makkelijkste, meest effectieve en goedkoopste manier om meer klanten te krijgen, is wanneer jouw klanten dit voor jou doen. Als je een aantal trouwe fans hebt bevelen ze jou aan vrienden en familie aan zonder dat je bijvoorbeeld een dure advertentiecampagne inzet. Door je hier ook echt op te focussen en te blijven investeren in ambassadeurs, heb je een grote kans dat je van nog veel meer klanten fans kunt maken dan je nu al doet.

Hoe creëer je ambassadeurs?

Maar hoe houd je die focus? Hieronder de tips:

  1. Breng je doelgroep in kaart.Wie is jouw ideale klant? En waar zit jouw ideale klant op te wachten? Als je dit helder hebt kun je jouw klant alles bieden wat je in huis hebt en de beste klantervaring geven zodat deze klant jou zal tippen bij vrienden en familie.
  2. Maak verwachtingen waar. Zorg ervoor dat je jouw klanten steeds weer verder helpt en alle verwachtingen waarmaakt. Of nog beter: alle verwachtingen overtreft. Vraag je klanten ook na het leveren van je product of dienst of ze tevreden zijn en of je verder nog iets kunt betekenen.
  3. Communiceer op een persoonlijke manier. Reageer op je klanten via je social mediakanalen en verstuur je nieuwsbrieven vanuit een persoonlijk e-mailadres. Dit zorgt voor vertrouwen. Mensen doen graag zaken met mensen en niet met een groot bedrijf of organisatie.
  4. Creëer content. Laat zien dat je jouw klanten wilt helpen met het probleem dat ze hebben. Jij hebt de oplossing, dus biedt de helpende hand. Door interessante content te delen op social media, is de kans groot dat ze dit delen. Hierdoor geven je klanten aan dat ze jouw content waarderen en verspreid jouw naam zichzelf.
  5. Verras je klant. Laat een verpletterende indruk achter op je klanten. Zorg ervoor dat ze jou onthouden en dat ze zo blij verrast zijn dat ze over jou vertellen. Dit kan bijvoorbeeld door je klanten te verrassen met een te gekke verpakking, een handgeschreven kaartje bij een bestelling of door simpelweg veel waardering te delen via de mail of je social mediakanalen.
  6. Herinner je klanten er af en toe eens aan om jou aan te bevelen. Dit klinkt misschien een beetje gek, maar dit kun je al doen op een hele subtiele manier. Verkoop je een product? Dan kun je bijvoorbeeld een kaartje bij het product doen met de vraag of ze je niet vergeten te taggen als ze iets delen op social media. Verkoop je een dienst? Dan kun je vragen of je klanten daarna hun ervaring of review willen delen.

De relatie onderhouden

Zorg dat je ambassadeurs veel aandacht geeft. Beloon je fans voor hun loyaliteit door bijvoorbeeld exclusiviteit te bieden in de vorm van een pre-sale of een cadeautje bij een bestelling. Neem de tijd om deze personen beter te leren kennen door vragen te stellen en goed te luisteren. Wat verwachten en hopen zij dat jij gaat doen in de toekomst? Deze waardevolle informatie kan je helpen met het in kaart brengen van de plus- en minpunten van je product of dienst en het creëren van nieuwe concepten.