tips voor een goede titel schrijven - Another Concept

10 Hacks voor het schrijven van een pakkende titel

Maike Salakory

Blog door Maike Salakory

Wordt blij van content die raakt

Een titel is enorm belangrijk. Het is vaak een van de eerste elementen die een lezer ziet en op basis hiervan bepaald de lezer ook of hij verder wil lezen of niet. Die keuze wordt al in een splitsecond gemaakt. Het is dus zeker niet verkeerd om goed over de titel na te denken, maar het moet ook zeker niet uit de hand lopen. Kan jij er ook uren over doen om een pakkende titel voor je blog, landingspagina of andere webpagina te bedenken? Bekijk dan deze tips/hacks voor een pakkende titel!

Een pakkende titel schrijven in een handomdraai

Er zijn een aantal tips en hacks waarmee je in een handomdraai een pakkende titel schrijft. Dat heeft allemaal te maken met inspelen op gedachtes en emoties van de lezer!

1. Zo specifiek mogelijk

Maak de titel van je pagina of blog zo specifiek mogelijk. Je wilt voorkomen dat de lezer al moet nadenken over de titel, voordat hij of zij heeft geklikt of verder leest. Je hebt namelijk maar een splitsecond, verspil deze niet aan onduidelijkheid. De titel moet gelijk duidelijk maken waarover het gaat, zodat de lezer een goede inschatting kan maken of het wel of niet interessant is voor hem.

Voorbeelden:

Niet: Een stralende huid
Wel: Tips voor een stralende huid

Niet: Haal het beste uit jezelf
Wel: Behaal jouw doelen met deze effectieve training

2. Gebruik nummers

Lezers zijn gek op lijstjes, het liefst aangegeven met nummers. Nummers in een paginatitel bieden context, geven een idee van de lengte en zijn snel en gemakkelijk te lezen.

Voorbeelden:

10 tips om in de ochtend makkelijker uit je bed te komen

5 Manieren om jouw koffer handig in te pakken

7 Recept-idee├źn voor Kerstavond

10 Hacks voor het schrijven van een pakkende titel ­čśë

3. Stel een vraag

Wil je dat jouw lezer zich meteen aangesproken voelen? Stel dan een vraag in de titel! Op het moment dat jouw lezer de titel leest, probeert hij deze vraag onbewust al te beantwoorden. Heeft hij geen antwoord op de vraag of twijfelt hij? Dan heeft jouw pagina zijn aandacht en is de kans groot dat hij verder leest.

Voorbeelden:

Ben jij op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van design?

Hoe schrijf je een ijzersterke blog?

4. Spreek de lezer direct aan

Een andere manier om de lezer aan te spreken is door de tweede persoonsvorm te gebruiken. Met andere woorden: Gebruik jij, je en jouw. Op deze manier spreek je de lezer direct aan en kan hij eigenlijk niet meer om jouw titel heen.

Voorbeelden:

Verbeter jouw ochtendroutine met deze tips

Behaal meer resultaat in je sales gesprekken

5. Gebruik deze ‘magische’ woorden

Er zijn een aantal woorden die gelijk opvallen: Tips, tricks, hacks, feiten, technieken, redenen, manieren, idee├źn, leugens, trends, etc. Het zijn woorden die we onbewust veel sneller lezen dan veel andere woorden. Daarnaast geven ze de lezer een goed beeld van wat hij kan verwachten.

Voorbeelden:

10 Hacks voor het schrijven van een pakkende titel

Dit zijn de ontwerp trends voor 2020

Ken jij deze feiten over havermout al?

6. Gebruik bijvoeglijke naamwoorden

Je kunt de kracht van een titel versterken door bijvoeglijke naamwoorden te gebruiken. Als je een titel bedenkt is het belangrijk dat deze de meerwaarde voor de lezer bevat. Bijvoeglijke naamwoorden zijn een uitstekende manier om dit te doen. Eenvoudige, mooiste, grappige; het benadrukt de boodschap en context van de pagina. Vaak spelen deze bijvoeglijke naamwoorden ook nog eens in op emotie, eveneens erg effectief als je de aandacht van de lezer wilt trekken

Voorbeelden:

De mooiste natuurgebieden in Frankrijk

Met deze makkelijke tip bakt jouw cake nooit meer aan

Dit zijn de beste gratis programma’s om nieuwsbrieven mee te versturen

Andere idee├źn bijvoeglijke naamwoorden: fantastisch, luxe, lief, grappig, grootste, snelste, korte, etc.

7. Gebruik urgentie

Door urgentie aan een titel toe te voegen, spoor je de lezer aan om direct actie te ondernemen. De lezer krijgt als het ware het gevoel iets te missen als hij niet doet wat je vraagt. Urgentie werkt vooral goed bij acties of campagnes, als je ook echt wilt dat de lezer voor een bepaalde datum actie onderneemt. Maar ook in een gewone blogpost kun je urgentie in de titel verwerken.

Voorbeelden:

Meld je nu aan en maak kans op een gratis waardecheque.

Leer direct hoe je een goede blog schrijft.

Dit weekend vindt de grote opening plaats. Mis het niet!

8. Bied een meerwaarde

Over de meerwaarde hebben we het al eerder gehad onder het kopje bijvoeglijke naamwoorden. Er zijn verschillende soorten meerwaardes die je kunt bieden. Denk aan vermaak, hulp en kennis. Het is belangrijk dat je in de titel laat zien om welke soort meerwaarde het gaat. Pas als de lezer het gevoel heeft iets aan jouw tekst te hebben, zal hij ook verder lezen dan alleen de titel.

Voorbeelden:

Dit is wat je moet weten over de nieuwste iPhone. (kennis).

Leer beter met kritiek om te gaan in 5 stappen. (hulp).

Deze hilarische fouten in films heb je nooit eerder gezien. (vermaak).

9. Shockeer de lezer

Als je wilt opvallen tussen alle andere websites, social media pagina, blogs, video’s en andere informatie die een lezer door de dag heen ziet kan het helpen om een beetje te shockeren. Maak een statement dat ingaat tegen de status quote of gebruik opvallende woorden zoals leugens of fouten. Kijk wel uit dat je hierbij niet overgaat op clickbait. Clickbait artikelen hebben titels die enorm de aandacht trekken, maar waarvan de inhoud vervolgens enorm tegenvalt. Het resultaat is dat de pagina waarop het artikel te vinden is kan worden geflagged door Google. Een absolute no-go!

Voorbeelden:

De meest gemaakte fouten bij het kopen van een laptop.

5 Leugens over het gebruik van make-up.

10. Gebruik d├ę formule

Vind je het nog steeds lastig om een pakkende titel te bedenken? Je kunt ook gebruik maken van een simpele en doeltreffende formule: Probleem, oplossing, belofte. Benoem in de titel van je pagina of artikel het probleem van de lezer en jouw oplossing daarvoor. Benoem ook jouw belofte aan de lezer. Dit is jouw unique selling point.

Voorbeeld:

Last van presentatie stress? Zo bereid je in 10 minuten een ijzersterke pitch voor!

Het probleem is hier presentatie stress. De oplossing is een ijzersterke pitch. Jouw belofte is dat dit in 10 minuten kan.

Meer voorbeelden hiervan:

Met deze 3 stappen kom jij gemakkelijk van stress af (probleem: stress, oplossing: stappen, belofte: 3 en makkelijk).

Voorkom miskopen in je interieur met deze tips van interieur blogger Anna! (probleem: miskopen, oplossing: tips, belofte: door interieur blogger Anna).

Extra tip

Als je aan de slag gaat met het schrijven van titels raad ik je aan meerdere versies onder elkaar te zetten. Schrijf 3 tot 5 voorbeelden uit en beslis dan welke het sterkst is!

 

Lees meer berichten

Contact

contact@anotherconcept.nl
0481 74 50 96

Bezoekadres

Celsiusweg 18G
6662PX, Elst