voordelen van een crm - another concept

5 Voordelen van een CRM

Maike Lorenz

Blog door Maike Lorenz

Websites en online marketing zijn mijn ding

Binnen een CRM (Contact Relationship Management) beheer, track en onderhoud je alle contacten die belangrijk zijn voor je bedrijf. Dit kunnen bijvoorbeeld leads, prospects, klanten en/of bedrijven waar je mee samenwerkt zijn. Voor veel bedrijven zijn deze contacten de fundering van de onderneming. Er wordt dagelijks mee gewerkt en de details van deze contacten komen regelmatig ter sprake. Naarmate een bedrijf groeit, ontstaat er vaak ook behoefte aan een CRM waarin deze informatie op een centrale plek wordt opgeslagen.

Iedere onderneming die met langdurige klantrelaties te maken heeft, heeft baat bij een goed CRM. Bekijk maar eens deze voordelen van een goed CRM:

  • Al je contacten op één plek. Wie zijn je contacten, hoe zijn ze in contact gekomen met je bedrijf, voor welke diensten komen ze in aanmerking? Al deze én meer informatie sla je gemakkelijk op één plek op binnen het CRM. Die informatie is altijd, overal en voor iedereen die er toegang tot heeft beschikbaar.
  • Het verbetert de interne communicatie. De data in het CRM is toegankelijk voor je hele (of een gedeelte van) je team. Je kunt dus gemakkelijk voortbouwen op het werk dat iemand anders uit je team al heeft gedaan. Het voorkomt ook dat er miscommunicatie ontstaat over wat er wel of niet met een contact is besproken of gedaan. In het CRM wordt dit namelijk allemaal bijgehouden.
  • Een CRM geeft meer inzicht in je sales proces. Hoeveel leads heb je binnengehaald, welke prospects staan er in de pijplijn en hoe verhoudt dit aantal zich tot je daadwerkelijke klanten? In een goed CRM kun je al deze informatie gemakkelijk ophalen. Zo weet een sales team precies wat de komende periode meer aandacht verdient en kan werk dus efficiënter worden gedaan.
  • Met behulp van een CRM kun je jouw producten en diensten voortdurend verbeteren. Door steeds meer informatie te verzamelen, op te slaan en te analyseren krijg je meer inzicht in wat jouw klanten nodig hebben. Zo kun je jouw bestaande service aanvullen en verbeteren waar nodig.
  • Een CRM biedt ruimte om te groeien. Je vraagt jezelf misschien af: “Dit kan toch ook allemaal in een Excel bestand?”. Zo lang je maar enkele contacten hebt is dit inderdaad redelijk bij te houden in een Excel sheet. Maar denk eens 2, 5 of 10 jaar vooruit. Ben je van plan te groeien? Doe het dan gelijk goed en zet een CRM op.

Welk CRM moet ik gebruiken?

Er bestaan veel verschillende CRM’s. Deze hebben veel overlap maar doen vaak ook allemaal net iets anders. Waar je dan voor moet kiezen? Daar bestaat geen eenduidig antwoord op. Kies een tool die prettig en gebruiksvriendelijk werkt en waar je alle belangrijke informatie in kunt beheren. Another Concept werkt met het gratis CRM van Hubspot. Het grote voordeel hieraan is dat je dit gemakkelijk kunt combineren met het CMS van Hubspot. Zo beheer je niet alleen je sales maar ook je marketing en service op één plek!

Hulp bij het inrichten van je CRM

Als je voor het eerst met een CRM aan de slag gaat zul je zien dat er ontzettend veel mogelijkheden zijn. De truc is het om hier zo goed mogelijk gebruik van te maken en je CRM dus zo efficiënt mogelijk in te richten. Gebruik jij het CRM van Hubspot al of ben je van plan om dit te doen? We kunnen je bij de inrichting hiervan helpen. Vragen als hoe maak je customer persona’s aan, hoe koppel je je email en welke contactinformatie is echt belangrijk nemen we dan samen met je door. Stuur ons een bericht als je hier meer over wilt weten!

Lees meer berichten

Contact

contact@anotherconcept.nl
0481 74 50 96

Bezoekadres

Industrieweg Oost 13-A
6662NE, Elst

* indicates required