Workshop: WordPress

WordPress is een beheersysteem (CMS) voor jouw website. De belangrijkste functionaliteiten van WordPress zijn het inrichten van pagina’s met tekst en beeld en het plaatsen van berichten in verschillende categorieën. Deze handleiding geef je een overzicht van de belangrijkste functionaliteiten en biedt tevens een richtlijn hoe je te werk kunt gaan met WordPres, zodat je jouw website gemakkelijk zelf kunt inrichten.

Deze handleiding bestaat uit de volgende hoofdstukken:

  1. Dashboard
  2. Berichten
  3. Media
  4. Pagina’s

1. Dashboard

Home

Wanneer je inlogt op WordPress kom je terecht op de home pagina van het WordPress systeem van jouw website. Op de home pagina staat een overzicht van alle actualiteiten en activiteiten omtrent je pagina. Zo staat er een overzicht van het totaal aantal berichten en pagina’s op je website, recent gepubliceerde berichten, nieuws omtrent WordPress en – indien geïnstalleerd – een berichtenoverzicht van de Yoast SEO plugin.
Vanuit de home pagina kun je navigeren naar de activiteiten en actualiteiten die zijn weergegeven. Je kunt ook navigeren via het bedieningspaneel aan de linkerkant van je scherm (verticale rij met icoontjes). Over het navigeren via dit bedieningspaneel volgt later meer uitleg.

Updates

Onder updates tref je alle recente updates van WordPress aan die je kunt uitvoeren. Hierbij kan het gaan om een update van het WordPress beheersysteem in zijn geheel, maar ook bijvoorbeeld om updates van geïnstalleerde plugins.
Het uitvoeren van updates is belangrijk om de website actueel te houden en alle nieuwe en/of vernieuwde functionaliteiten te activeren.
Je kunt de weergegeven updates zelf uitvoeren, tenzij anders afgesproken tijdens de oplevering van de website.

2. Berichten

Via berichten kun je alle bestaande en nieuwe berichten op je website beheren.

Alle berichten

Onder dit kopje tref je een overzicht aan van alle berichten die in het verleden op je website zijn geplaatst, gesorteerd op datum. Via dit submenu kun je gemakkelijk navigeren naar oude berichten en kunt je deze ook aanpassen indien nodig.

Nieuw bericht

Via dit submenu kun je een nieuw bericht aanmaken.
Hoe maak ik een nieuw bericht aan?

Titel

Bij het aanmaken van een nieuw bericht word je gevraagd om het invoeren van een titel. Deze titel is zichtbaar voor bezoekers van jouw website en moet vaak ook de aandacht van de bezoeker trekken. Wanneer je wilt dat bezoekers via Google op dit bericht op je website terecht komen is het raadzaam het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden in de titel te verwerken.

Tekstvak

In het open tekstvak kun je tekst en beeld toevoegen om het bericht vorm te geven. De opmaak van het bericht is verwant aan de opmaak zoals je die kent van Word of OpenOffice. Toch zijn er enkele belangrijke toevoegingen:

Alinea’s en kopjes

Een goedlopende tekst bestaat uit alinea’s met (sub)kopjes. De titel van het bericht heeft koptekst 1 (H1). Vaak volgt in het tekstvak eerst een korte alinea waarin het onderwerp van de tekst wordt geïntroduceerd. Een volgend kopje krijgt dan koptekst 2 (H2), waarna weer een stukje tekst volgt. Een subkopje van H2 krijgt dan H3, enzovoorts.

Link invoegen

Om het verkeer binnen je website te stimuleren is het belangrijk om links in de lopende teksten op je website in te voegen. Wil je bijvoorbeeld lezers doorverwijzen naar de contactpagina van je website? Doe dit dan als volgt:
Stel de tekst bevat de volgende zin: “neem gerust contact met ons op voor meer informatie”.
Op het woord “contact” zal de link moeten worden geplaatst die de lezer doorverwijst naar de contactpagina.
Selecteer het woord “contact” en klik vervolgens op “link invoegen”. In het tekstvak verschijnt vervolgens een scherm waarin je de URL van de contactpagina kunt invoegen. Klik vervolgens op “link instellingen”. Je hebt nu twee opties:

  1. Voer handmatig de URL van de contactpagina
  2. Zoek de gewensite pagina op door “contact” in de zoekbalk in te voeren

Vink “open link in een nieuw tabblad aan” wanneer je niet wilt dat klanten het bericht verlaten. Dit is belangrijk wanneer de link aan het begin of in het midden van de tekst staat en je wilt dat lezers de volledige tekst lezen. Bij een link aan het einde van de tekst is dit vaak minder belangrijk.
Klik tot slot op “link toevoegen”. De link is nu succesvol geplaatst.

Categorieën

Berichten met diverse onderwerpen kun je in verschillende categorieën plaatsen. Berichten met hetzelfde onderwerp kun je plaatsen in een zelfde categorie. Een bericht kan tevens in meerdere categorieën worden geplaatst. Op deze manier worden berichten geordend en wordt de inrichting van de website overzichtelijker, voor jezelf maar ook voor bezoekers van de website. De categorieën zijn vaak namelijk zichtbaar op de website. Door op de categorie te klikken die bij het bericht staat aangegeven, komen lezers op een overzichtspagina terecht van alle berichten die binnen dezelfde categorie vallen.
De categorieën zijn waarschijnlijk reeds aangemaakt bij de oplevering van de website. Zo niet, of wanneer er nieuwe categorieën nodig zijn, kun je eenvoudig een nieuwe categorie aanmaken door op “nieuwe categorie toevoegen” te klikken.

Tags

Tags en categorieën lijken in veel opzichten op elkaar: Het zijn beide mogelijkheden om je berichten en pagina’s op een logische en overzichtelijke wijze te ordenen. Een tag betekent niets anders dan dat je een bericht een label geeft (vaak het overkoepelende onderwerp). Deze tag verschijnt onderaan het bericht op de website. Door op de tag te klikken komen lezers vervolgens bij andere berichten die dezelfde tag hebben gekregen.
Wij raden aan om eerst te beginnen met het instellen van categorieën. In de meeste gevallen is dit voldoende. Wanneer de lijst met categorieën te lang wordt (houdt 10 of meer aan) kun je overwegen om met tags te werken. Je stapt dan over naar een beperkt aantal categorieën (5 of minder) en geeft de berichten die hier buiten vallen een tag mee waardoor ze alsnog gevonden kunnen worden.

Uitgelichte afbeelding

Een uitgelichte afbeelding is een afbeelding die je in WordPress aan berichten kunt hangen. Dit zorgt er voor dat die afbeelding naast het bericht komt te staan in archieven, categorieën en andere blogpagina’s. Het instellen van een uitgelichte afbeelding is belangrijk, omdat beeld vaak de aandacht van de lezer trekt. Tevens dragen afbeeldingen bij aan de vindbaarheid van je website, indien juist ingesteld (lees hierover later meer).
Hoe stel ik een uitgelichte afbeelding in?
Rechts onderin op de pagina staat het veld “uitgelichte afbeelding”. Klik op “uitgelichte afbeelding instellen”. Je hebt nu twee opties:
1. Een afbeelding kiezen uit de mediabibliotheek.
2. Een afbeelding uploaden vanaf je computer.
Wanneer je een afbeelding selecteert verschijnt aan de rechterzijde het scherm “bijlagedetails”. Om de vindbaarheid van jouw website te vergroten is het belangrijk om de titel en de alt-tekst van de afbeelding te wijzigen.

Titel

Geef de afbeelding een overzichtelijke naam, bijvoorbeeld: “Praktijkruimte naam bedrijf”.

Alt-tekst

Een alt-tekst is de tekst die op zoekmachines wordt weergegeven naast de afbeelding. Het is daarom van belang om zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden te verwerken in de alt-tekst. Vaak ziet een alt-tekst er als volgt uit: “zoekwoord – naam bedrijf”.
Klik tot slot op “uitgelichte afbeelding instellen”. De uitgelichte afbeelding is nu succesvol ingesteld.

Publiceren

Voordat je het bericht publiceert kun je op “voorbeeld” klikken om te zien hoe het bericht op de website zal verschijnen. Op deze manier kun je controleren voor juiste opmaak van tekst en beeld. Je kunt op ieder gewenst moment tijdens het schrijven van een bericht het voorbeeld opvragen.
Vervolgens heb je twee opties:

  1. Concept opslaan: sla het bericht op als concept om hier later mee verder te gaan.
  2. Publiceren: het bericht staat nu op de website en is zichtbaar voor bezoekers van de website.

Je kunt je bericht afschermen voor bepaalde bezoekers door “zichtbaarheid” te wijzigen. Je kunt het bericht ook op een datum in het verleden of in de toekomst plaatsen door op “onmiddellijk publiceren bewerken” te klikken. In de meeste gevallen kun je het bericht echter direct publiceren zonder extra instellingen.

3. Media

Bibliotheek

In de mediabibliotheek tref je alle media aan die je hebt geupload, ongeacht of deze wel of niet op de website zijn geplaatst. Op deze manier kun je snel en eenvoudig mediabestanden opzoeken en eventueel wijzigen.

Nieuw bestand

Hier voeg je nieuwe media toe aan de mediabibliotheek. Je kunt afbeeldingen in het veld slepen of bestanden selecteren uit een map op je computer.
Wanneer de afbeelding is geupload klik je op “bewerken”.
Vervolgens kun je het mediabestand wijzigen. Om de vindbaarheid van jouw website te vergroten is het belangrijk om de titel en de alt-tekst van de afbeelding te wijzigen.

Titel

Geef de afbeelding een overzichtelijke naam, bijvoorbeeld: “Praktijkruimte naam bedrijf”.

Alt-tekst

Een alt-tekst is de tekst die op zoekmachines wordt weergegeven naast de afbeelding. Het is daarom van belang om zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden te verwerken in de alt-tekst. Vaak ziet een alt-tekst er als volgt uit: “zoekwoord – naam bedrijf”.
Klik tot slot op “uitgelichte afbeelding instellen”. De uitgelichte afbeelding is nu succesvol ingesteld.

4. Pagina’s

Via pagina’s kun je alle bestaande en nieuwe pagina’s op de website beheren.

Alle pagina’s

Onder dit kopje tref je een overzicht aan van alle pagina’s die in het verleden op de website zijn geplaatst, gesorteerd op datum. Via dit submenu kun je gemakkelijk navigeren naar oude pagina’s en kun je deze ook aanpassen indien nodig.

Nieuwe pagina

Via dit submenu kun je een nieuwe pagina aanmaken.
Hoe maak ik een nieuwe pagina aan?

Titel

Bij het aanmaken van een nieuwe pagina word gevraagd om het invoeren van een titel. Deze titel is zichtbaar voor bezoekers van de website en moet vaak ook de aandacht van de bezoeker trekken. Wanneer je wilt dat bezoekers via Google op deze pagina op je website terecht komen is het raadzaam het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden in de titel te verwerken.

Tekstvak

In het open tekstvak kun je tekst en beeld toevoegen om de pagina vorm te geven. De opmaak van de pagina is verwant aan de opmaak zoals je die kent van Word of OpenOffice. Toch zijn er enkele belangrijke toevoegingen:

Alinea’s en kopjes

Een goedlopende tekst bestaat uit alinea’s met (sub)kopjes. De titel van de pagina heeft koptekst 1 (H1). Vaak volgt in het tekstvak eerst een korte alinea waarin het onderwerp van de tekst wordt geïntroduceerd. Een volgend kopje krijgt dan koptekst 2 (H2), waarna weer een stukje tekst volgt. Een subkopje van H2 krijgt dan H3, enzovoorts.

Link invoegen

Om het verkeer binnen de website te stimuleren is het belangrijk om links in de lopende teksten op de website in te voegen. Wil je bijvoorbeeld lezers doorverwijzen naar de contactpagina van je website? Doe dit dan als volgt:
Stel de tekst bevat de volgende zin: “neem gerust contact met ons op voor meer informatie”.
Op het woord “contact” zal de link moeten worden geplaatst die lezer doorverwijst naar de contactpagina.
Selecteer het woord “contact” en klik vervolgens op “link invoegen”. In het tekstvak verschijnt vervolgens een scherm waarin je de URL van de contactpagina kunt invoegen. Klik vervolgens op “link instellingen”. Je hebt nu twee opties:

  1. Voer handmatig de URL van de contactpagina in
  2. Zoek de gewensite pagina op door “contact” in de zoekbalk in te voeren.
    Vink “open link in een nieuw tabblad aan” wanneer je niet wilt dat klanten de pagina verlaten. Dit is belangrijk wanneer de link aan het begin of in het midden van de tekst staat en je wilt dat lezers de volledige tekst lezen. Bij een link aan het einde van de tekst is dit vaak minder belangrijk.
    Klik tot slot op “link toevoegen”. De link is nu succesvol geplaatst.

Uitgelichte afbeelding

Een uitgelichte afbeelding is een afbeelding die je in WordPress aan pagina’s kunt hangen. Het instellen van een uitgelichte afbeelding is belangrijk, omdat beeld vaak de aandacht van de lezer trekt. Tevens dragen afbeeldingen bij aan de vindbaarheid van de website, indien juist ingesteld (lees hierover later meer).
Hoe stel ik een uitgelichte afbeelding in?
Rechts onderin op de pagina staat het veld “uitgelichte afbeelding”. Klik op “uitgelichte afbeelding instellen”. Je hebt nu twee opties:

  1. Een afbeelding kiezen uit de mediabibliotheek.
  2. Een afbeelding uploaden vanaf je computer.

Wanneer je een afbeelding selecteert verschijnt aan de rechterzijde het scherm “bijlagedetails”. Om de vindbaarheid van je website te vergroten is het belangrijk om de titel en de alt-tekst van de afbeelding te wijzigen.

Titel

Geef de afbeelding een overzichtelijke naam, bijvoorbeeld: “Praktijkruimte naam bedrijf. ”

Alt-tekst

Een alt-tekst is de tekst die op zoekmachines wordt weergegeven naast de afbeelding. Het is daarom van belang om zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden te verwerken in de alt-tekst. Vaak ziet een alt-tekst er als volgt uit: “zoekwoord – naam bedrijf”.
Klik tot slot op “uitgelichte afbeelding instellen”. De uitgelichte afbeelding is nu succesvol ingesteld.

Publiceren

Voordat je de pagina publiceert kun je op “voorbeeld” klikken om te zien hoe de pagina op de website zal verschijnen. Op deze manier kun je controleren voor juiste opmaak van tekst en beeld. Je kunt op ieder gewenst moment tijdens het invullen van een pagina het voorbeeld opvragen.
Vervolgens heb je twee opties:

  1. Concept opslaan: sla de pagina op als concept om hier later mee verder te gaan.
  2. Publiceren: de pagina staat nu op de website en is zichtbaar voor bezoekers van de website. Je kunt de pagina afschermen voor bepaalde bezoekers door “zichtbaarheid” te wijzigen. Je kunt de pagina ook op een datum in het verleden of in de toekomst plaatsen door op “onmiddellijk publiceren bewerken” te klikken. In de meeste gevallen kun je de pagina echter direct publiceren zonder extra instellingen.

Contact

contact@anotherconcept.nl
0481 74 50 96

Bezoekadres

Industrieweg Oost 13-A
6662NE, Elst

* indicates required