Workshop: Instagram

Introductie

Wat is Instagram?

Instagram is een social media netwerk, dat eigendom is van Facebook maar als zelfstandig netwerk wordt geleidt. Instagram is een app voor smartphones en tablets, waarop foto’s kunnen worden gedeeld met anderen. Die “anderen” kunnen zowel vrienden als volledig onbekenden over de hele wereld zijn. Het basisprincipe van Instagram is dat er een vierkante foto wordt genomen, bewerkt en geplaatst op je eigen Instagram account. De inhoud van de foto en jouw account ligt in eigen handen. Sommige gebruikers delen dagelijkse momenten uit hun leven, andere gebruikers houden een specifiek thema aan op hun account. De nadruk ligt daarbij altijd op de foto, en niet op de tekst. Dit maakt Instagram onderscheidend van andere social media netwerken. Andere Instagram gebruikers kunnen jouw account volgen, om alle foto’s die jij plaatst op hun eigen tijdlijn te zien. Als Instagram gebruiker kun je tevens foto’s van anderen leuk vinden door op een hartje te klikken, of reageren op foto’s van anderen en van zichzelf.

Wie zit er al op Instagram?

Instagram is een snel groeiend medium, dat maandelijks door 400 miljoen actieve gebruikers wordt gebruikt. Deze gebruikers zijn verspreid over de hele wereld en over diverse (doel)groepen. Het grootste gedeelte zijn privé-gebruikers, die net als op andere sociale netwerken momenten uit hun dagelijkse leven delen. Instagram wordt echter ook voor zakelijke redenen gebruikt. De scheiding tussen een zakelijk en een privé account is niet altijd even duidelijk. Onder de privé-gebruikers bevinden zich een groot aantal bloggers, bekende personen en andere influencers, die naast het delen van dagelijkse momenten vooral hun eigen positie en populariteit willen versterken. Met het plaatsen van foto’s op Instagram wordt door sommigen al veel geld verdiend. Bedrijven spelen in op deze ontwikkeling, en zijn dan ook steeds vaker terug te zien op Instagram. Zij promoten hun diensten en producten via dit medium, vergroten hun naamsbekendheid en bouwen op die manier een groeiend klantenbestand op. Privé-gebruikers worden via de accounts van bedrijven wederom op de hoogte gehouden van actualiteiten rondom het bedrijf. De eerder genoemden bloggers, bekende personen en influencers kunnen in dit proces als tussenpartij fungeren tussen de privé-gebruikers en de bedrijven. In naam van het bedrijf promoten zij producten, waardoor privé-gebruikers op indirecte wijze in aanraking kunnen komen met het bedrijf.
Zo bestaat Instagram uit één groot netwerk, waarin alle typen gebruikers met elkaar verbonden zijn.

De App

Installeren van de app

1. Ga op je smartphone of tablet naar de App Store (Apple producten) of de Google Play Store (overige producten).
2. Typ in het zoekveld “Instagram” in en bevestig de zoekopdracht.
3. Klik op “download”.
4. Klik, als de download is voltooid, op “open”.
5. *foto startscherm invoegen*
6. Je kunt je aanmelden op Instagram met je Facebook account, of maak een eigen Instagram account aan.
7. Wanneer je een eigen account aan wilt maken klik op “registreren”.
8. Instagram zal je vragen enkele gegevens in te vullen. Kies een gebruikersnaam die past bij jouw bedrijf of dienstverlening. Wij adviseren om je bedrijfsnaam aan elkaar geschreven op te geven. Op deze manier kunnen andere Instagram gebruikers jouw account gemakkelijk vinden.
9. Meld jezelf aan met je gebruikersnaam en het wachtwoord dat je zojuist hebt aangemaakt.
10. Je hebt nu een eigen Instagram account.

De vijf basisknoppen

  • Home: Hier vindt je een overzicht van geplaatste foto’s van alle accounts die je volgt. Deze foto’s worden weergegeven volgens een algoritme, waarbij de mees relevante posts bovenaan komen te staan. In dit overzicht kun je gemakkelijk en snel een foto leuk vinden of erop reageren.
  • Verkennen: Hier vindt je foto’s van Instagram accounts die wellicht interessant voor jou zouden kunnen zijn. Op basis van jouw gedrag op Instagram selecteert Instagram deze foto’s voor jou. Op deze manier kom je in aanraking met nieuwe foto’s en accounts. Je kunt in het veld “zoeken” ook zelf naar personen, hashtags en plaatsen zoeken.
  • Foto maken: Deze knop opent de camera op je smartphone of tablet. Je kunt nu zelf een foto of video maken, of een bestaande foto of video uit je bibliotheek selecteren en plaatsen. Na het maken of selecteren van een foto wordt je automatisch naar het bewerkingsmenu geleidt.
  • Activiteit: Onder het kopje “volgen” kun je zien wat accounts die jij volgt op Instagram doen. Je ziet welke foto’s ze leuk vinden en waar ze op hebben gereageerd. Onder het kopje “jij” kun je zien welke accounts jouw foto’s leuk vinden en erop hebben gereageerd, en wie is begonnen jou te volgen.
  • Profiel: Hier kun je jouw eigen Instagram account en foto’s bekijken en bewerken. Je ziet onder andere hoeveel volgers je hebt en hoeveel accounts jij volgt. Je kunt ook een omschrijving van je account toevoegen, om anderen een indruk te geven wie of wat jouw account representeert. Let op: dit is de enige plek waar je een werkende website link kunt plaatsen. Maak hier slim gebruik van!

Plaatsen van foto

Hoe maak ik een mooie foto?

Een goede Instagram foto maken blijkt soms moeilijker dan gedacht. Vaak is het een kwestie van veel uitproberen en oefenen. De volgende tips kunnen daarbij behulpzaam zijn.

Maak foto’s met je telefooncamera

Een goede foto maak je meestal niet in één keer. Maak daarom foto’s met de camera app op je telefoon, en niet in het Instagram menu. Hierdoor kun je namelijk meerdere foto’s van je object maken, waarvan je de mooiste achteraf kunt uitkiezen. Je zult zien dat de meerderheid aan foto’s al afvalt door bewogen beeld, een verkeerde focus of andere oorzaken. Door meerdere foto’s direct met elkaar te vergelijken krijg je bovendien meer gevoel en een scherper oog voor het maken van de beste foto.

Stel je camera juist in

Houdt in gedachten dat het formaat van een foto op Instagram vierkant is. Dit kan de uitstraling van je foto aanzienlijk beïnvloeden. Met veel telefooncamera’s kun je al vierkante foto’s maken. Stel dit in, om verrassingen bij het uitknippen van je foto te voorkomen.
Daarnaast kun je op de meeste telefooncamera’s een raster instellen, waarmee je de compositie van jouw foto veel beter kunt bepalen. De juiste compositie is bepalend voor een mooie foto. Zo kun je een object bijvoorbeeld precies in het midden of in de hoek van de foto plaatsen. Probeer vooral ook verschillende composities uit.

Maak foto’s in natuurlijk daglicht

Daglicht heeft het mooiste effect op je foto. Houdt daarom rekening met het tijdstip waarop je een foto neemt. Speel met daglicht door een foto uit verschillende invalshoeken te nemen. Je zult zien dat het veranderende lichteffect grote invloed op je foto kan hebben.

Stel een focus in

Door op een bepaald punt in het beeld van je camera op het beeldscherm te tikken wordt er automatisch gefocust op dat punt. Dit punt wordt daardoor scherper dan de omgeving. Hierdoor wordt de aandacht van de kijker direct naar dit punt toe geleid.

Voeg witruimte toe aan je foto

Zeker wanneer je een product aan wilt prijzen moet dit product centraal staan in de foto. Door je product te fotograferen op een witte achtergrond gaat de focus direct naar het product toe en wordt de kijker niet afgeleid. Witruimte straalt naast rust ook vaak klasse uit. Overweeg wel of dit in lijn is met het verhaal dat je wilt overbrengen op jouw Instagram account.

Geef je foto een verhaal

Ook al verkoop je een product, probeer eens meerdere objecten in je frame te plaatsen. Houdt de focus daarbij wel gericht op het product dat je wilt verkopen. Het statische karakter van een foto wordt op deze manier aanzienlijk verminderd. Door andere objecten op de achtergrond toe te voegen wordt de foto namelijk levendiger, persoonlijker en kan het publiek de foto in het “dagelijkse leven” waarnemen. Je vertelt dan als het ware een verhaal met je foto.

Hoe gebruik ik een filter (icoontje invoegen)

Een filter is als het ware een bepaalde samenstelling van kleuren en licht die je over een bestaande foto kunt gieten. Een filter is een handige en snelle manier om je foto te bewerken en een bepaalde uitstraling te geven. Instagram heeft verschillende filters waaruit je kunt kiezen. Zo kun je een foto voorzien van een vintage look met warme tinten, of bijvoorbeeld een overbelichte zwart-wit filter. De keuze van een filter heeft veel invloed op je uiteindelijke foto. De volgende tips kunnen

Eens in kleur, altijd in kleur

Wees consistent in de opmaak van je foto’s. Plaats geen kleuren foto’s en zwart wit door elkaar. Door consistent te blijven wordt jouw Instagram account een samenhangend verhaal met een duidelijke uitstraling en missie. Het aanhouden van dezelfde of eenzelfde soort filter kan hier aan bijdragen.

Keep it real

Het experimenteren met verschillende filters kan mooie resultaten opleveren, maar het kan ook mis gaan. Zeker vanuit het bedrijfswezen gezien is het van belang te onthouden dat je een bepaald product aanprijst. Door het product dusdanig te vervormen door extreme filters kan het effect van jouw boodschap wegvallen. Instagram gebruikers moeten het product kunnen herkennen en het moet er reëel uit zien.

Hoe gebruik ik de overige effecten en aanpassingen? (icoontjes invoegen)

Naast het selecteren van een filter biedt Instagram de mogelijkheid je foto te bewerken volgens een standaard bewerkingsprogramma. Hier kun je onder andere helderheid, contrast, verzadiging en dergelijke instellen. Je kunt een foto ook draaien op verschillende manieren. Dit kan handig zijn om je foto nét dat graadje beter te maken. Ook hier geldt vaak: less is more. Door het vaker te doen krijg je een beter gevoel voor aanpassingen die je kunt aanbrengen aan je foto voor een beter resultaat.

Plaatsen van een video

Hoe maak ik een pakkende video?

Sinds kort is het mogelijk om filmpjes van 15 seconden op Instagram te plaatsen. Dit is voldoende om een pakkende boodschap over te brengen. Welk gedeelte van een video je selecteert is daarbij van groot belang. De volgende tips kunnen je daarbij helpen.

Het onderwerp

Zorg ervoor dat het onderwerp van de video al snel duidelijk wordt. Mensen haken af wanneer ze niet snel kunnen achterhalen waar ze naar kijken. Zeker wanneer je een product wilt aanprijzen via Instagram is dit van belang om te onthouden. Kies dus het meest relevante gedeelte van de video uit en laat overbodige informatie achterwege. Wees kritisch!

Tipje van de sluier

Soms kan het leuk zijn om niet de alles prijs te geven in een video. Geef mensen de mogelijkheid echt na te denken over de video; de kans is groot dat ze dan ook beter onthouden wat ze hebben gezien. Een raadsel of een cliffhanger kunnen goede manieren zijn om je publiek uit te dagen en te betrekken bij je product.

Hoe gebruik ik een filter?

Nadat je een gedeelte van je video hebt geselecteerd kun je deze net als een foto bewerken. In principe gelden hier dezelfde tips voor als bij het bewerken van een foto. Een video heeft over het algemeen minder bewerking nodig dan een foto, omdat het nóg belangrijker is om “echt” over te komen. Door een video teveel te bewerken gaat dit verloren.

Hoe selecteer ik een goede “still”?

Een “still” is het omslagkader van je video. In je nieuwsoverzicht of onder het kopje verkennen is de still het eerste dat mensen zien van jouw video. Het is een stilstaand beeld van een scéne uit de video, waar mensen op kunnen klikken wanneer ze de gehele video willen zien. Het kiezen van een goede still is daarom erg belangrijk, want je wilt dat zoveel mogelijk mensen de volledige video bekijken. Er zijn verschillende opties om dit te doen. Je kunt ervoor kiezen het belangrijkste shot van je film als still te gebruiken, zodat mensen gelijk weten waar het om draait en op basis van hun interesse daarvoor de volledige video bekijken. Je kunt ook een still kiezen die nog iets aan de verbeelding van mensen overlaat. Ze worden dan verleid om op de video te klikken, zodat ze kunnen achterhalen waar het echt om draait.

Hashtags & onderschrift

Hoe schrijf ik een goed onderschrift?

Iedere foto of video die je plaatst kun je voorzien van een onderschrift; een begeleidende tekst waarin je extra informatie kunt geven over de foto. Er zijn verschillende typen onderschriften.

Back to business

Wanneer je een product op de foto hebt gezet en dit wilt plaatsen op je Instagram account kun je ervoor kiezen extra productinformatie in het onderschrift te zetten. Denk hierbij aan kleur, prijs, formaat, etc. Je informeert je publiek over zaken die zij al dan niet af kunnen leiden uit de foto en hoopt dat ze op basis van die informatie het product zullen aanschaffen.

Een korreltje zout

Op een social media platform zijn mensen vaak op zoek naar vermaak. Humor is een sterke manier om mensen te beïnvloeden, waardoor het gebruik ervan een interessante tactiek kan zijn voor bedrijven die actief zijn op Instagram. Plaats een foto en voorzie deze van een grappig onderschrift, een woordgrap bijvoorbeeld. Dit lokt vaak veel likes en leuke reacties uit van je publiek.

And action!

Vaak plaats je een foto niet alleen zodat mensen ernaar kunnen kijken; je wilt dat ze overgaan tot actie. Je kunt afwachten en hopen dat ze zit doen, maar je kunt mensen ook direct aansporen. Stel vragen aan je publiek (bijvoorbeeld: wat vind jij het leukste om te doen? Wat is jouw lievelingskleur?) of spoor ze aan een bepaalde website te bezoeken via een link. Doordat je een interactieve omgeving creëert zijn mensen veel bewuster bezig met je bedrijf en je product, en onthouden het ook beter.

Hoe voeg ik goede #hashtags toe?

In het onderschrift kun je ook diverse hashtags toevoegen. Een hashtag is een woord of zin met als prefix het #-leesteken, een woord dus inclusief het hekje als voorvoegsel. Door de combinatie van het “hekje” en het woord kan jouw bericht gevonden worden door anderen. Een hashtag heeft altijd iets te maken met jouw foto. Veelal zijn deze woorden in het Engels, vanwege het internationale karakter van Instagram. Wanneer je bijvoorbeeld een foto van je middageten plaatst gebruik je hashtags als #food #instafood en #lunch. Heb je een nieuwe soort koptelefoon die je aanbiedt gebruik je bijvoorbeeld #headphone en #music.
Sommige hashtags worden vaker gebruikt en hebben daarom ook een groter bereik dan andere hashtags. Welke hashtag het beste werkt kun je gemakkelijk achterhalen door in het menu op verkennen te klikken. In het veld “zoeken” vul je de hashtag in en Instagram geeft het aantal berichten die hierbij horen aan. Zo kun je verschillende hashtags met elkaar vergelijken en de beste kiezen.

Reacties, tags en accounts volgen?

Hoe werken reacties en tags?

Instagram is een sociaal medium, wat betekent dat gebruikers in contact met elkaar staan. Ze kunnen reageren op elkaars foto’s en andere mensen “taggen” in hun bericht. Wat betekent dit voor jou?

Reacties

Instagram gebruikers kunnen reacties plaatsen onder foto’s van andere gebruikers en foto’s van hun zelf. Dit kunnen bijvoorbeeld vragen, opmerkingen en complimenten zijn. Deze reacties zijn openbaar, en dus voor alle Instagram gebruikers zichtbaar. Door actief op andermans Instagram accounts te zijn en te reageren op hun foto’s vergroot je je bereik op een eenvoudige manier. Zij krijgen een melding van jouw reactie en komen op die manier in aanraking met jouw account. Andere mensen die dezelfde foto zien komen eveneens in aanraking met jouw account. Betrokkenheid tonen met andermans accounts kan je aantal volgers aanzienlijk verhogen.

Tags

Door een andere Instagram gebruiker te taggen krijgt hij of zij een melding en wordt tevens het bereik van dat account vergroot doordat meer gebruikers in aanraking komen met het desbetreffende account. Als bedrijf kan het een handig doel zijn om zoveel mogelijk tags te verzamelen van andere Instagram gebruikers. De kans is groot dat anderen op de tag zullen klikken, waardoor ze op je account terecht komen en het eventueel zelf zullen volgen.
Tags kunnen ook handig zijn in de “vriendjespolitiek” op Instagram. Anderen taggen onder je foto is een leuke manier om te de bekendheid van dat andere account te vergroten, wat je veelal in dank zal worden afgenomen.

Hoe volg ik de juiste accounts?

Door accounts te volgen verschijnen foto’s die zij plaatsen altijd op jouw tijdlijn en in jouw activiteiten overzicht. In principe kun je ieder willekeurig account volgen, maar als bedrijf zijnde is het handig om accounts te volgen die gerelateerd zijn aan jouw producten en/of diensten. De kans is groot dat zij jou ook een follow back zullen geven: als jij mij volgt dan volg ik jou ook. Het verzamelen van veel volgers en de juiste volgers is belangrijk. Hoe meer volgers je account heeft, des te populairder is het en des te meer mensen zullen het daardoor ook gaan volgen. Over het algemeen is het beter meer volgers te hebben dan accounts die je zelf volgt. Aan het begin is dit lastig, omdat je als nieuwe gebruiker eerst accounts zult moeten volgen om jezelf kenbaar te maken. Naarmate de populariteit van je account stijgt is dit doel makkelijker te behalen. Natuurlijk kun je accounts ook weer ontvolgen, bijvoorbeeld wanneer de inhoud niet voldoet aan je verwachtingen.

Nice to meet you

Door in het startscherm op de knop “verkennen” te klikken kun je nieuwe accounts ontdekken. Doe dit regelmatig om je eigen bekendheid te vergroten.
Allereerst kom je terecht op de pagina “berichten verkennen”. Hier zie je berichten die accounts die jij volgt leuk vinden of waar zij op hebben gereageerd. Hier kun je verrassende berichten tegenkomen die je naar interessante accounts leiden.
Door rechts bovenin op “personen ontdekken” (symbool invoegen) te klikken kom je terecht op de pagina waarop accounts van andere Instagram gebruikers staan die relevant voor jou zouden kunnen zijn.

Contact

contact@anotherconcept.nl
0481 74 50 96

Bezoekadres

Celsiusweg 18G
6662PX, Elst