Asterisk Another Concept

5 maart, 2020

Wat moet je weten over Google for Jobs?

Blog door

Maike Salakory

Vorig jaar kwamen de geruchten van Google for Jobs al op en sinds een paar weken lijkt deze nieuwe Google tool ook echt in Nederland te worden uitgerold. Maar wat is Google for Jobs precies, hoe zet je het in voor je bedrijf en vooral; Moet je er iets mee?

Wat is Google for Jobs?

Google for Jobs is een soort vacaturebank van Google. De vacatures worden opgehaald vanaf je site en worden, mits ze zijn geoptimaliseerd, getoond in een widget in je zoekresultaten. Dit gebeurt onder andere op basis van de zoekopdracht en de locatie.

Wat is het voordeel van Google for Jobs?

Het grote voordeel van ervan is dat je vacatures eerder in Google worden getoond. Voorheen was de kans dat je vacature op de eerste pagina van Google kwam te staan vrij laag. Vacaturesites zoals Indeed of Nationale Vacaturebank domineerden de Google Zoekresultaten, voornamelijk met advertenties. Met Google for Jobs krijg je de kans om ook jouw plekje op de eerste pagina te veroveren.

Daarnaast is het gratis, terwijl je bij de grote vacaturebanken vaak veel geld betaalt voor het plaatsen van je advertentie.

Hoe gebruik je Google for Jobs?

Of jouw vacature in de Google Jobs widget wordt getoond hangt allemaal af van hoe goed jouw vacature is geoptimaliseerd. Zowel technisch als tekstueel.

Technische optimalisatie van je vacatures

Om je vacatures zichtbaar te maken op Google for Jobs moet er een stukje code worden toegevoegd aan je website. Daarbij moeten ook een aantal verplichte velden worden ingevuld:

  • Plaatsingsdatum: de dag vanaf wanneer de vacature actief is
  • Omschrijving: de volledige vacature tekst
  • Organisatie: contactinformatie over de aanbieder van de vacature
  • Locatie: de plaats waar de vacature/baan zich bevindt
  • Titel: de titel van de vacature

Daarnaast kun je ook velden zoals salaris, dienstverband en einddatum invullen. Nadat alles is ingevuld moet je website code nog worden bewerkt, zodat Google de zogenaamde structured data kan lezen.

Tekstuele optimalisatie van je vacatures

Google for Jobs heeft alles te maken met SEO. En daar hoort ook het optimaliseren van je vacature tekst bij. Belangrijk hierbij is:

  • De functietitel: kies een duidelijke functietitel waar ook daadwerkelijk op gezocht wordt.
  • Een pakkende intro: Google for Jobs laat alleen de eerste regels van je vacature tekst zien. Des te belangrijker dus dat deze tekst pakkend is voor je doelgroep.
  • Arbeidsvoorwaarden: Een van de rankingpunten van Google for Jobs is het vermelden van de arbeidsvoorwaarden en het salaris in de vacature. Hoe vollediger je bent, des te beter de vacature wordt gerankt. Daarnaast is dit ook prettig voor de lezer, waardoor de kans op conversie verhoogt.
  • Zoekwoorden: Net als iedere website tekst is het ook voor de vacature tekst belangrijk dat je hierin belangrijke zoekwoorden verwerkt.

Lees voor meer informatie over het inzetten van SEO onze blog: verbeter je online vindbaarheid: in 3 stappen naar seo-proof concert!

Moet je Google for Jobs inzetten?

Omdat Google for Jobs een nieuwe tool is in Nederland, die nog niet eens volledig is uitgerold is het nog lastig om te zeggen hoe succesvol dit gaat zijn. Het lijkt in ieder geval een goede manier om te kunnen concurreren met de grote online vacaturebanken.

Besef je wel dat de implementatie hiervan ook veel werk (en dus ook geld) kost. Een developer zal de websitecode moeten aanpassen, je zult zelf allerlei data per vacature moeten verzamelen/aanleveren en daarna is het een kwestie van constante optimalisatie.

Als vacatures een belangrijke rol spelen binnen je bedrijf zou ik het zeker aanraden. Zeker omdat het nieuw is heb je nu nog minder last van concurrentie!