Dorpsstraat 29B, 6661EG Elst
5 maart, 2020
Vorig jaar kwamen de geruchten van Google for Jobs al op en sinds een paar weken lijkt deze nieuwe Google tool ook echt in Nederland te worden uitgerold. Maar wat is Google for Jobs precies, hoe zet je het in voor je bedrijf en vooral; Moet je er iets mee?
Google for Jobs is een soort vacaturebank van Google. De vacatures worden opgehaald vanaf je site en worden, mits ze zijn geoptimaliseerd, getoond in een widget in je zoekresultaten. Dit gebeurt onder andere op basis van de zoekopdracht en de locatie.
Het grote voordeel van ervan is dat je vacatures eerder in Google worden getoond. Voorheen was de kans dat je vacature op de eerste pagina van Google kwam te staan vrij laag. Vacaturesites zoals Indeed of Nationale Vacaturebank domineerden de Google Zoekresultaten, voornamelijk met advertenties. Met Google for Jobs krijg je de kans om ook jouw plekje op de eerste pagina te veroveren.
Daarnaast is het gratis, terwijl je bij de grote vacaturebanken vaak veel geld betaalt voor het plaatsen van je advertentie.
Of jouw vacature in de Google Jobs widget wordt getoond hangt allemaal af van hoe goed jouw vacature is geoptimaliseerd. Zowel technisch als tekstueel.
Om je vacatures zichtbaar te maken op Google for Jobs moet er een stukje code worden toegevoegd aan je website. Daarbij moeten ook een aantal verplichte velden worden ingevuld:
Daarnaast kun je ook velden zoals salaris, dienstverband en einddatum invullen. Nadat alles is ingevuld moet je website code nog worden bewerkt, zodat Google de zogenaamde structured data kan lezen.
Google for Jobs heeft alles te maken met SEO. En daar hoort ook het optimaliseren van je vacature tekst bij. Belangrijk hierbij is:
Lees voor meer informatie over het inzetten van SEO onze blog: verbeter je online vindbaarheid: in 3 stappen naar seo-proof concert!
Omdat Google for Jobs een nieuwe tool is in Nederland, die nog niet eens volledig is uitgerold is het nog lastig om te zeggen hoe succesvol dit gaat zijn. Het lijkt in ieder geval een goede manier om te kunnen concurreren met de grote online vacaturebanken.
Besef je wel dat de implementatie hiervan ook veel werk (en dus ook geld) kost. Een developer zal de websitecode moeten aanpassen, je zult zelf allerlei data per vacature moeten verzamelen/aanleveren en daarna is het een kwestie van constante optimalisatie.
Als vacatures een belangrijke rol spelen binnen je bedrijf zou ik het zeker aanraden. Zeker omdat het nieuw is heb je nu nog minder last van concurrentie!
Search Engine Optimization (SEO) is voor veel bedrijven een cruciaal onderdeel van de marketing strategie. Het optimaliseren van je website voor zoekmachines kan leiden tot meer zichtbaarheid, verkeer en uiteindelijk meer omzet. Ondanks – of misschien juist door – de overvloed aan informatie en de continu veranderende algoritmes van zoekmachines, […]
Lees meerGoogle Analytics 4 is inmiddels ruim een jaar de vervanger van het oude Universal Analytics. Google Analytics 4 (GA4) is geen update op Universal Analytics, maar een compleet nieuwe benadering van statistieken meten en verzamelen. Meer daarover lees je in deze blog. GA4 richt zich niet alleen op gebruikersactiviteit, maar […]
Lees meer