Asterisk Another Concept

27 januari, 2020

De rol van een website binnen een bedrijf

Blog door

Maike Salakory

Nog steeds wordt een website vaak gezien als de heilige graal. Als de website eenmaal staat, dan komen de klanten namelijk vanzelf. Maar is dat eigenlijk wel zo? En zo niet, wat is de rol van een website binnen een bedrijf dan wel?

Een website vervult verschillende rollen. Dit zijn volgens ons de belangrijkste!

Je website als centraal punt

Je website is de plek waar conversie plaatsvindt. Hier staan formulieren, bevindt zich een chat of heb je producten staan die je wilt verkopen. Maar die conversie komt niet vanzelf. Het doel is dus om zo veel mogelijk verkeer naar je website te leiden, zodat de kans op conversie toeneemt. Daarom komt op je website al het verkeer vanuit Google, social media, je nieuwsbrief en andere kanalen samen.

Je website als online visitekaartje

Op je website heb je veel meer vrijheid wat vormgeving en taal betreft dan op welk ander kanaal dan ook (tenminste, bij een maatwerk website). Maak hier dan ook gebruik van door de persoonlijkheid van je bedrijf duidelijk naar voren te laten komen. Als iemand jouw website bezoekt, zonder iemand van jouw bedrijf ooit te hebben gesproken, moet diegene meteen een connectie met je bedrijf kunnen voelen. Die first impression is ontzettend belangrijk en bepaalt voor een groot deel of iemand geïnteresseerd blijft in jouw bedrijf.

Je website als sales pitch

Als het goed is staat op jouw website informatie over je diensten, je producten, je werkwijze en je team. Eigenlijk is je website dus een beknopte samenvatting van je bedrijf. Het is dus geen gek idee om je website erbij te pakken als je voor het eerst met iemand aan tafel zit. Je geeft je sales pitch hier nog meer diepgang (en afwisseling) mee.

Met alleen een website ben je er nog niet

Uit de punten die hierboven staan blijkt eigenlijk al dat alleen een website draaiend hebben niet voldoende is. Om een website succesvol te maken zul je allereerst andere marketingkanalen moeten gebruiken om verkeer naar je website te leiden. Een website is bovendien geen verkoper op zich. Als je diensten in plaats van producten levert zul je vrijwel altijd nog in gesprek moeten gaan met potentiële klanten. En zelfs een webshop heeft behoefte aan een menselijke factor (denk aan een klantenservice).

Wat is een website dan wel? Een verlengde van jouw bedrijf. Als je een website goed inzet zul je merken dat je een stukje marketing en sales aan je website kunt overdragen. En dat geeft jou ruimte om je bedrijf verder te ontwikkelen.