Inbound Marketing voorbeeld

Inbound marketing in de praktijk: Een voorbeeld case

Ruben

Blog door Ruben

Je doelgroep leren kennen is belangrijk. Weten wat zij willen en op basis daarvan content ontwikkelen is misschien wel belangrijker. Met een goede inbound marketingstrategie kan een bedrijf doelgerichtere content creëren. Maar hoe werkt inbound marketing in de praktijk? In deze blog laten we dit zien aan de hand van een case!

De case

Maak kennis met Sportschool X! Sportschool X bestaat zo’n 6 jaar, draait goed, maar merkt dat er steeds meer concurrentie bij komt. Ze hebben een tijdje geprobeerd om zelf actief met marketing aan de slag te gaan, maar vanwege tijdgebrek en weinig kennis hierover, blijft resultaat tot nu toe uit. Dat is het punt waarop ze besluiten om Another Concept in te schakelen van Inbound Marketing.

Stap 1: Wat weten we?

Allereerst is het belangrijk om in kaart te brengen wat we al weten over Sportschool X en hun doelgroep. Op basis van de ervaring van Sportschool X en het kickoff gesprek tussen Another Concept en sportschool X kunnen we stellen dat er een nieuwe doelgroep moet worden aangesproken met mensen tussen de 16 – 24  jaar is, met affiniteit voor sport.

We weten ook dat deze doelgroep voor Sportschool X kiest, omdat hier gespecialiseerde personal trainers werken met kennis van verschillende typen sport en beweging. Hiermee onderscheidt Sportschool X zich van veel andere sportscholen.

Het uiteindelijke doel van deze inbound marketing strategie is om meer studenten te laten sporten. Maar het is ook belangrijk dat ze blijven.

Stap 2: Wat is er al en hoe kunnen we dit verbeteren?

Voor succesvolle Inbound Marketing is het niet altijd nodig om een nieuwe website te ontwikkelen. Maar het is wel van belang dat de website en online kanalen die er zijn, goed in elkaar steken. Daarom kijken we eerst of de bestaande website van Sportschool X wel up-to-date is. Is er genoeg call-to-action? Met andere woorden; kan de doelgroep het bedrijf bereiken voor informatie of voor een afspraak? Wordt verkeer naar de website getracked via Google Analytics of Google Tag Manager? Is er een blog functie aanwezig? Ook wordt er gekeken of de sportschool actief op social media, of de informatie op deze kanalen compleet is en wat Sportschool X hierop post. Er wordt ook analytisch gekeken naar wat de sportschool in het verleden aan marketing gedaan heeft.

Stap 3: Bepalen marketingstrategie

Vervolgens werken wij de doelgroep verder uit aan de hand van customer persona’s. Vervolgens wordt er gekeken naar wat voor soort content de doelgroep(en) aanspreekt en op welk kanaal dit moet worden gepost. Deze content is voor iedere sportschool anders. Want dit hangt af van welk doel het bedrijf heeft. Om te voorkomen dat niet alles tegelijk online komt wordt deze content volgens planning online gezet. Dit kan met hulp van een zogenaamd Content Compass. Deze vullen we voor de komende 2 a 3 maanden in. Zo weten we welke content ontwikkelt moet worden, wanneer deze wordt geplaatst en kunnen we ook aan de bel trekken als dat nodig is.

Stap 4: Ontwikkelen content

Another Concept is een Inbound Marketing bureau met een belangrijke focus op content. Dit betekent dat wij foto’s maken, video’s ontwikkelen en blogs schrijven die nodig zijn om de marketingstrategie ook uit te werken. We maken afspraken met Sportschool X voor de dagen waarop we bij hun op locatie aanwezig willen zijn om foto’s en video’s te maken. Alle content wordt verzameld en uiteindelijk aan de juiste post gekoppeld.

Voor Sportschool X die meer studenten wilde hebben is bijvoorbeeld eerst goed gekeken naar de bestaande kanalen. Denk hierbij aan websites, social media en maillijsten. Hierna is er een inbound marketing strategie voor bedacht met als thema: Goed(koop) sporten voor studenten!

Voortijdige contentanalyse & landingspagina

De website is op basis van de analyse bijgewerkt. Ook is er een leuke actie voor jongeren bedacht; Als je nu één vriend laat inschrijven (voor een jaar-abonnement) sporten jullie beiden 3 maanden gratis! Op basis van deze actie is een landingspagina ontworpen met meer informatie over deze actie en een inschrijfformulier.

Online Advertentie campagne

Op de social media van Sportschool X wordt de aankomende periode nieuwe content geplaatst dat hoort bij het thema. Het is immers belangrijk om een verhaal te vertellen aan je volgers. De eerste maand staat in het teken van het goedkoop sporten voor studenten. Er wordt content ontworpen gericht op de actie. Denk hierbij aan Facebookberichten, nieuwsbrieven en Instagram stories.

Advertentievideo’s & Blogs

De tweede maand staat in het teken van ‘goed sporten voor studenten’. Naast passende social media content kan hier ook een video voor worden gemaakt. In deze video komt een sportinstructeur in beeld die met voorbeelden uitlegt hoe het is om te sporten en begeleid te worden door sportschool X. Deze video kan vervolgens als content gepost en gedeeld worden op social media.

Om de website van sportschool X fris en vernieuwend te houden kan de sportschool er ook voor kiezen om blogs te gaan publiceren. Deze blogs kunnen over sport/ en voeding gerelateerde onderwerpen gaan waar de bezoeker iets van leert.

Voor sportschool X zijn er in samenwerking met een aantal personal coaches en influencers promotievideo’s opgenomen in de sportschool. Deze zijn massaal gedeeld op social media en de website van de sportschool heeft veel nieuwe bezoekers gekregen. De sportschool heeft nu zelfs plannen om een webshop met sport accessoires en supplementen te openen.

Stap 5: Analyse, Tweak & Tune fase

Iedere maand worden de resultaten van de marketingstrategie in kaart gebracht, ter controle. En als het nodig is om iets te veranderen op gebied van content. Om dit te kunnen doen hebben wij na de kickoff belangrijke meetpunten ingesteld in Google Analytics en Google Tag Manager.

De kracht van inbound marketing

Je ziet, er is genoeg werk aan de ‘digitale winkel’.

Voor het opzetten van een passende inbound marketing strategie helpt Another Concept je graag! Wij zijn een enthousiast team van marketeers die je graag helpen om jouw bedrijf naar een volgend niveau te tillen, voor een vast bedrag per maand. Meer weten over ons?

Bekijk ons portfolio!

Lees meer berichten

Contact

contact@anotherconcept.nl
0481 74 50 96

Bezoekadres

Celsiusweg 18G
6662PX, Elst

* indicates required