Asterisk Another Concept

14 oktober, 2019

Wat is Inbound Marketing?

Blog door

Maike Salakory

Marketing bestaat uit meer dan af en toe een Facebook post plaatsen, een blog schrijven of een foto op Instagram zetten. Een goede marketing draait om het creëren van een waardevol en samenhangend verhaal voor je klanten. Oftewel: Inbound Marketing.

Wat is inbound marketing nou precies?

Inbound marketing is een marketing methode waarbij je klanten aantrekt die vanuit zichzelf al actief op zoek zijn naar producten of diensten via internet. Door het toepassen van inbound marketing kan je het voor de klant gemakkelijker maken om te vinden wat een bedrijf aanbiedt. Je begeleid klanten op een dusdanige manier dat ze bij jouw bedrijf uitkomen, zonder dat ze meteen actief benaderd worden door een salesteam.

HubSpot, leverancier van inbound marketing software, bedacht de term ‘inbound marketing’ al in 2006. HubSpot definieert inbound marketing als het proces om klanten aan te trekken, te converteren, te sluiten en te verrassen. Door verschillende soorten content in verschillende stadia van de customer journey te gebruiken, levert de inbound methode een zeer waardevolle bijdrage aan het aantrekken van meer websitebezoekers en goede, gekwalificeerde leads, oftewel potentiële klanten.

Hoe bereik je marketingdoelen?

Inbound Marketing bestaat, net als “gewoon” marketing” ook uit het schrijven en publiceren van blogs, het lanceren van campagnes, het bijhouden van een social media kanaal, seo-optimalisatie en meer bekende technieken. Het belangrijke verschil zit ‘m in het feit dat alles wat je plaatst 1) een vorm van aantrekken in plaats van zenden is, 2) targeted is op een (sub)doelgroep en 3) samenhangend is. Vooral dat laatste is iets wat bij traditionele marketing vaak mis gaat.

Het is een grote valkuil om op ieder kanaal andere content te plaatsen, met een andere boodschap. Hoewel dit afwisselend is, zorgt dit niet voor een samenhangend verhaal. Je kan de bezoeker zo nooit volledig meenemen in jouw story.

Lang verhaal kort

Dus, lang verhaal kort. Inbound marketing bestaat uit:

  • Aantrekken in plaats van zenden;
  • Werken vanuit een customer journey;
  • Werken met verschillende doelgroepprofielen;
  • Een mix van verschillende marketing activiteiten;
  • Samenhang tussen verschillende kanalen;
  • Meerwaarde aan je doelgroep bieden;
  • Al het bovenstaande verpakken in aantrekkelijke content!

Wil je meer weten over Inbound Marketing?

Kom langs om het erover te hebben!