Asterisk Another Concept

23 september, 2019

Succesvol A/B testing

Blog door

Maike Salakory

A/B testing, je hebt er vast wel eens van gehoord. Wanneer je op het gebied van marketing werkt, ontkom je er niet aan om op een gegeven moment een A/B test uit te voeren. Maar wanneer gebruik je dit en vooral, hoe zet je een succesvolle A/B test op? Daar ga ik in deze blog dieper op in!

Wanneer gebruik je A/B testing?

A/B testing gebruik je wanneer je wilt weten welke advertentie, landingspagina, hashtags of andere variabele het beste presteert. Het is een uitstekende manier om in een relatief korte tijd uitslag te krijgen over welke content het meest effectief is.

Hoe stel je A/B testing in?

Er zijn verschillende manieren om A/B testing in te stellen en bij te houden. Welke manier je kiest is voor een groot deel afhankelijk van het platform dat je kiest. Als je bijvoorbeeld wilt weten welke Facebook advertentie het meeste clicks oplevert gebruik je de optie A/B testing in het Facebook advertentiebeheer. Voor een A/B test met landingspagina’s zul je je CMS in combinatie met Google Analytics moeten gebruiken. Maar over het algemeen geldt:

  1. Bepaal wat je wilt vergelijken. Je A/B test werkt alleen als je op 1 variabele test. Maak dus 2 verschillende stukken content die verschillen op afbeelding of op tekst, maar niet allebei. Je wilt aan het einde van de A/B test namelijk met zekerheid kunnen zeggen dat de resultaten door die ene variabele te verklaren zijn.
  2. Maak de content om je A/B test uit te voeren.
  3. Plaats de content en zorg ervoor dat deze evenredig over je doelgroep wordt verdeeld. 50% van je doelgroep ziet dus content A, de andere 50% van je doelgroep ziet content B. Het heeft geen nut om zowel content A als content B aan je volledige doelgroep te tonen. Je resultaten kunnen dan worden vertekend, bijvoorbeeld door effecten van herhaling en gewenning.
  4. Laat de A/B test lopen totdat je voldoende resultaten hebt om een duidelijke uitspraak te kunnen doen. Een bezoekersaantal van 1000 zegt immers veel meer dan een bezoekersaantal van 100. Ondersteun dit eventueel met een advertentiecampagne.
  5. Analyseer je resultaten (meer hierover in de volgende alinea).

Hoe breng je de resultaten van de A/B test in kaart?

Aan het begin van de A/B test heb je bepaald wat je wilt vergelijken. Om de resultaten zo goed mogelijk in kaart te brengen is het aan te raden om hier duidelijke KPI’s bij op te stellen. Als je wilt weten welke Facebook advertentie meer engagement oplevert zijn likes en reacties goede KPI’s. Wil je weten welke advertentie meer nieuwe contacten oplevert, zul je moeten kijken naar reacties, ingevulde formulieren (indien de advertentie doorverwijst naar een landingspagina) of bijvoorbeeld messenger berichten.

Vind je het lastig om KPI’s te bepalen? Denk hier bijvoorbeeld eens aan:

  • Clicks
  • Ingevulde formulieren
  • Telefoontjes naar aanleiding van de content
  • Likes
  • Reacties
  • Paginabezoeken
  • Aantal minuten dat een pagina wordt bekeken

Stop je A/B test pas zodra je een duidelijk onderscheid tussen content A en content B ziet, maar stel hier wel een limiet aan. Wanneer er na een maand nog geen duidelijke winnaar is, is het waarschijnlijk dat die er ook niet gaat komen. De conclusie is dan dat beide stukken content even succesvol zijn.

Hulp nodig met marketing gerelateerde werkzaamheden, zoals a/b testing? Neem contact op!