Asterisk Another Concept

12 augustus, 2019

Verschillende conversiedoelen voor je website

Blog door

Maike Salakory

Als het gaat om conversie denken we al snel aan verkoop. Maar als het gaat om het bepalen van de juiste conversiedoelen voor je website kun je veel breder kijken dan verkoop. Voordat iemand de keuze maakt om bij jouw bedrijf te kopen gaat er namelijk vaak een heel proces aan vooraf. En daar zijn nog veel meer conversiedoelen op van toepassing!

Wat is conversie?

Je weet vast waar ik het over heb, maar laten we de definitie toch nog even aanhalen. Conversie is de omzetting van websitebezoeken naar naar een (vooraf) bepaald conversiedoel. Meestal drukken we conversie uit in een percentage: Hoeveel conversies vinden er plaats per 100 websitebezoeken? Uit deze definitie blijkt eigenlijk al dat “alles” een conversiedoel kan zijn. Zou alles dan ook een conversiedoel moeten zijn? Nou, nee.

Welk conversiedoelen zijn er?

Laten we eerst eens kijken welke conversiedoelen er zijn, voordat we kijken welke conversiedoelen relevant voor jou zijn. Wij raden altijd aan om per fase van de customer journey minimaal 1 conversiedoel in te stellen. Een succesvolle marketing funnel gaat namelijk langs al deze fases en je wilt meetbaar maken of je marketing funnel goed werkt.

Conversiedoelen in de awareness fase

In de awareness fase maken je prospects kennis met je bedrijf, omdat ze zich willen informeren over een bepaald probleem waar ze mee te maken hebben. Blogs en social media content zijn je grote vriend in deze fase. Hier kun je bijvoorbeeld de volgende conversiedoelen bij stellen:

  • Een X aantal minuten dat een blog post wordt gelezen
  • Het aantal websitebezoeken vanuit social media
  • Een X aantal interacties dat iemand op je website doet (doorklikken)
  • Nieuwsbrief inschrijvingen via je website

Conversiedoelen in de consideration fase

In de consideration fase weten je prospects wat hun probleem is en overwegen ze om jouw bedrijf in te schakelen om dit op te lossen. Conversiedoelen die je nu kunt stellen zijn:

  • Het downloaden van een ebook of whitepaper op je website
  • Nieuwe chats die binnenkomen via de chat-functie op je website
  • Ingevulde contactformulieren

Conversiedoelen in de descision fase

In de descision fase weten je prospects welke oplossing ze willen. Het is nu tijd om actie te ondernemen. Denk hierbij aan de volgende conversiedoelen:

  • Aankopen via de webshop
  • Ingevulde offertes via de website
  • Afspraken die worden ingepland via een kalender-tool op je website
  • Afgesloten abonnementen

Welke conversiedoelen zijn relevant voor jou?

Dat hangt volledig af van je strategie en de algehele doelstellingen die daarbij horen. Als je veel aandacht aan blogs besteedt is het een goed idee om te meten of deze ook daadwerkelijk worden gelezen. Is je voornaamste doel meer omzet dan wil je uiteraard ook de webshop aankopen bijhouden. Onthoud dat conversiedoelen ervoor zijn gemaakt om jou meer inzicht te geven in de prestatie van je bedrijf en kanalen. Kies de doelen die jij hier het beste bij vindt passen.

Gelijk aan de slag willen gaan? Wij hebben 8 conversie tools om jou mee op weg te helpen! Lees onze blog: 8 unieke conversie tools voor jouw website of webshop