Asterisk Another Concept

12 juli, 2019

De journey van een lead

Blog door

Max

Voordat iemand klant wordt bij jouw bedrijf, worden er veel stappen doorlopen. Wat is nou eigenlijk de reis die een lead aflegt, voordat hij jouw bedrijf kiest en dus daadwerkelijk klant wordt?

De drie fases van jouw lead

Laten we het proces eerst eens bekijken van de kant van jouw (toekomstige) klant, die we hier eigenlijk nog een lead noemen. De journey start bij de “awareness”-fase. In deze fase is de lead op de hoogte van het bestaan van jouw bedrijf, maar is vooral bezig met het goed in kaart brengen van zijn of haar probleem.

Vanaf de “consideration”-fase, heeft de lead zijn probleem goed in kaart gebracht en gaat nu aan de slag met het vinden van de juiste oplossing. Er leiden natuurlijk veel wegen naar Rome, en dat weet jouw lead ook. Het is dus erg belangrijk om tot een goede oplossing te kunnen komen aan de hand van de informatie die jij te bieden hebt.

In de laatste fase, de “decision”-fase, heeft jouw lead het probleem in kaart gebracht, een oplossing gevonden en besluit hij nu bij welk bedrijf dit het beste aansluit. En dat zou jij zomaar kunnen zijn.

Hoe ziet dit eruit vanaf jouw kant?

Uit de journey van jouw klant, zoals hierboven beschreven, weten we nu dat een klant niet in één keer jouw bedrijf ziet en direct klant wordt. Dit duurt net van langer. Het is dus van belang dat je de klant ondersteunt in zijn zoektocht naar het probleem en de oplossing en daarnaast ook direct goed laat zien wat jouw bedrijf in huis heeft.

Je kunt de bovenstaande fasen vergelijken met de attract, convert en close fasen waarin je marketing kunt inzetten. dat werkt als volgt:

Stel je bent Personal Trainer, dan kun je de attract fase gebruiken om de lead te helpen zijn probleem goed in kaart te brengen. Jouw potentiële klant is namelijk nog niet helemaal zeker wat het probleem is. Hier ga je dus informatie in verstrekken. Je kan bloggen over bepaalde situaties in het dagelijkse leven waar hij zich in kan herkennen. De lead krijgt hierdoor een beeld van wat het probleem zou kunnen zijn.

In de “consideration”-fase kan je je gaan richten op oplossingen. Een goede start voor jouw toekomstige klant zou bijvoorbeeld een e-book kunnen zijn met een aantal tips om het probleem (een klein beetje) aan te pakken. Dit e-book is gratis in een monetaire zin, maar de klant moet wel zijn of haar gegevens achterlaten op jouw website. Deze gegevens kan je gebruiken om jouw lead een opvolg e-mail te versturen.

In de “decision”-fase is het bijna zover, de lead gaat beslissen. Door al het voorwerk wat we hierboven hebben beschreven, heeft hij een duidelijk beeld van je, een beeld waarin je vooral naar voren komt als iemand die graag helpt met tips en een gratis e-book. Op dit moment neemt hij contact met je op en plant een afspraak met je in, of neemt sales het traject over en wordt de lead dus benaderd door jou.

De lead heeft de fases van de marketing doorlopen en komt nu terecht in jouw sales-traject. Dit is waar marketing en sales samenkomen en overlopen en waar van leads klanten worden gemaakt. Meer hierover? Check de blog over smarketing!

En wat is onze rol hierin?

Als externe marketing afdeling voor jouw bedrijf, zorgen wij dat alle content en contactmomenten op ieder online platform goed ingesteld staan. Op deze manier kan jouw toekomstige klant zijn customer journey perfect doorlopen. Met een strakke customer journey zetten we de perfecte leads klaar voor het sales-traject. Marketing en Sales werken hier dus hand in hand als een goed geoliede machine. Zodra de leads uit onze marketingmachine komen rollen, kan jij (of jouw salestijger) ze binnenhalen in jullie mooie sales-traject.

Dus wat je eigenlijk zou kunnen zeggen, is dat wij de voorzet doen en jij ‘m inkopt!

Geen zin om een hele marketingafdeling aan te nemen voor jouw bedrijf? Kijk dan even of het Another Concept Partnerprogramma iets voor je is. Hierin zijn wij jouw marketingafdeling, voor een vast bedrag per maand (en zonder alle rompslomp van het aannemen van verschillende marketeers).

Kom langs voor een kennismaking!