Asterisk Another Concept

3 juni, 2019

Tips voor succesvolle email marketing

Blog door

Maike Salakory

Emails zijn een geweldige manier om van leads uiteindelijk klanten te maken. Het is een hele effectieve manier van marketing, mits je het goed inzet. Kun jij nog wat tips gebruiken om je email marketing te verbeteren of begin je net met het versturen van nieuwsbrieven? Neem dan eens deze blog door!

De meerwaarde van jouw nieuwsbrief

Een van de meest gemaakte fouten op het gebied van email marketing is dat een nieuwsbrief wordt ingezet als samenvatting of duplicatie van alle andere communicatie. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van de leukste Instagram posts van die maand of een blog zowel via email versturen als op de website en social media zetten. Natuurlijk is het een goed idee om je doelgroep via email op de hoogte te houden van wat je allemaal hebt gedaan, maar zorg ervoor dat er daarnaast ook nog andere – unieke – content via email wordt verstuurd. Waarom zou iemand zich anders voor jouw nieuwsbrief inschrijven? Ze kunnen dan toch alles al via andere kanalen volgen. Wees in het inschrijfformulier duidelijk over de content en meerwaarde die jij te bieden hebt en hou je hier vervolgens ook aan.

Verzamel de juiste data

Het versturen van effectieve emails begint allemaal bij het verzamelen van de juiste data. Hoe meer data je hebt, des te persoonlijker en relevanter jij email marketing kunt inzetten. Denk er goed over na wat het doel van jouw emails gaat zijn en welke informatie je nodig hebt om dit doel te behalen. Als je jouw klanten bijvoorbeeld een kortingscode op hun verjaardag wilt toesturen, zul je hun geboortedatum van tevoren via een formulier moeten verzamelen.

Werk met gesegmenteerde lijsten

Hoe meer informatie je hebt verzameld, des te makkelijker het ook wordt om jouw doelgroep te segmenteren in verschillende lijsten. En segmenteren is ontzettend belangrijk! Jouw doelgroep is ongetwijfeld geïnteresseerd in jouw bedrijf, maar niet iedereen is geïnteresseerd in hetzelfde aspect van jouw bedrijf. Door je nieuwsbrieven te segmenteren kun je kiezen welke mensen welke informatie ontvangen. Zo maak je emails relevant en voorkom je dat emails ongelezen in de prullenmand verdwijnen. Een goed voorbeeld hiervan is het inschrijven voor de nieuwsbrief van Zalando of H&M. Als je je inschrijft voor deze nieuwsbrief word je gevraagd of je interesse in dames-, heren- of kinderkleding hebt. Als je vervolgens dames- en herenkleding aanvinkt, ontvang jij geen nieuwsbrief over kinderkleding maar alleen over de onderwerpen die jou echt interesseren.

Geautomatiseerde emails

Dit is volgens ons de sleutel tot succes als het om succesvolle email marketing gaat. Geautomatiseerde emails zijn emails die je eenmalig instelt en vervolgens automatisch worden verzonden als iemand aan het door jou ingestelde criteria, ook wel trigger event genoemd, voor die email voldoet. Denk bijvoorbeeld aan nieuwsbrieven die je naar je klanten stuurt als ze jarig zijn! Het versturen van deze emails bespaart jou enorm veel tijd en zorgt ervoor dat er een constante stroom aan emails wordt verstuurd.

Speel in op webshop gedrag

Als je producten via een webshop verkoopt zijn er ontzettend veel mogelijkheden om die verkoop te boosten met behulp van email marketing. Zo kun je klanten een herinnering sturen van de artikelen in hun winkelmandje, up-sells en cross-sells doen aan de hand van hun bestelhistorie of een “we hebben je gemist-email” sturen als ze langer dan een X aantal maanden geleden voor het laatst iets bij jou besteld hebben. Het instellen van deze geautomatiseerde emails vergt wel een stuk meer kennis van email marketing. Overweeg om de hulp van een professional in te schakelen.

De beste tijd om emails te sturen

Er bestaat geen eenduidig antwoord op wat de beste tijd is om emails te versturen. Dit hangt af van je branche, je doelgroep, de inhoud van je emails en meer. Gelukkig kun je dit wel redelijk makkelijk testen door binnen een bepaalde periode verschillende tijdstippen uit te proberen. Waarschijnlijk zie je na verloop van tijd een patroon ontstaan. Ook handig: Zorg ervoor dat jouw emails niet tegelijk met alle andere nieuwsbrieven worden verstuurd. Uit ervaring weten wij dat nieuwsbrieven die op piektijden zoals 6 uur ’s ochtends worden verstuurd vaak direct worden verwijderd (samen met de hele bulk aan andere emails).

Vergeet de call-to-action niet

Iedere email heeft een doel. Vaak is dit doel gekoppeld aan een bepaalde actie die je publiek moet uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan het downloaden van het nieuwste ebook op je website, het aanmelden voor een webinar, het inplannen van een afspraak of het kopen van een product. Vergeet daarom niet een effectieve call-to-action aan je email toe te voegen! Meer over sterke call-to-action designs lees je in deze blog.