calls to action design - 5 ideeën

5 sterke call to action designs

Maike Lorenz

Blog door Maike Lorenz

Websites en online marketing zijn mijn ding

Met een call to action – de naam zegt het eigenlijk al – spoor je jouw website bezoekers aan om een bepaalde actie uit te voeren. Vaak is deze actie het inschrijven voor de nieuwsbrief, aanmelden voor een actie of doorklikken naar een andere pagina. Om de kans te vergroten dat bezoekers deze actie ook echt uitvoeren, wil je jouw call to action zo aantrekkelijk mogelijk maken. Kleuren en lettertypes spelen hierbij natuurlijk een belangrijke rol, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. Laat je inspireren door deze 5 sterke calls to action!

Gebruik een afbeelding

sterk call to action design - Another Concept

Afbeeldingen vallen altijd meer op dan tekst. Het is dus ook niet zo gek dat afbeeldingen in combinatie met calls to action vaak een hoge click-through-rate (CTR) hebben. Als afbeelding kun je bijvoorbeeld een mockup van het ebook gebruiken dat mensen ontvangen als ze op de knop klikken. Of gebruik een andere mooie afbeelding die aansluit bij je verhaal. Let er wel op dat de call to action qua stijl en opmaak bij de afbeelding past en genoeg opvalt.

We hebben in dit voorbeeld trouwens niet voor niets de kleur oranje gebruikt. Oranje is een kleur die erg goed werkt in calls to action. Het valt op, maar is niet zo opdringerig als rood.

Voeg een kleurverloop toe

sterk call to action design - Another Concept

Soms heeft een call to action maar een subtiele aanpassing nodig om écht op te vallen. Kijk maar eens naar dit kleurverloop! Een kleurverloop is niet alleen mooi maar geeft ook een richting aan. Door de donkerste kleur rechts te plaatsen maak je visueel duidelijk dat er iets gebeurt wanneer je op de knop klikt.

Maak je aanbieding schaars

sterk call to action design - Another Concept

Schaarste is nog steeds een van de meest gebruikte reclametechnieken. Maak hier gebruik van bij je calls to action! Geef aan dat een actie of product beperkt beschikbaar is om de kans te vergroten dat bezoekers op de call to action klikken. Dit kun je doen door middel van tekst, maar denk ook eens aan het weergeven van een kalender of een ander visueel middel.

Kijk ook eens naar de eenvoud van deze call to action. Wie zegt dat zwart-wit saai is?

Wees niet bang om andere vormen te gebruiken

sterk call to action design - Another Concept

Calls to action kennen we standaard als rechthoekige balk. Laat je hierdoor niet beperken! Bovenstaand voorbeeld laat zien dat ook andere vormen zich prima hiervoor lenen. Let er wel op dat de knop past bij de rest van je website. De call to action hierboven staat bijvoorbeeld heel mooi in een banner afbeelding, maar past niet in een lopende tekst.

Maak gebruik van icons

sterk call to action design - Another Concept

Veel lezers zullen een webpagina eerst scannen, voordat ze de volledige tekst gaan lezen. Wist je dat icons dan veel beter opvallen dan geschreven tekst? Eenvoudige icons zijn door iedereen te begrijpen en laten meteen zien waar de tekst of afbeelding die erbij hoort over gaat. Een icon toevoegen aan je call to action kun dus zomaar het verschil maken!

Lees meer berichten

Contact

contact@anotherconcept.nl
0481 74 50 96

Bezoekadres

Industrieweg Oost 13-A
6662NE, Elst

* indicates required