Asterisk Another Concept

11 maart, 2019

Welke KPI’s zijn belangrijk op Instagram?

Blog door

Maike Salakory

KPI’s (key performance indicators), de naam zegt het eigenlijk al, zijn variabelen om de prestaties van een bedrijf, merk of product in kaart te brengen. Ze worden gebruikt om het succes van het bedrijf in het algemeen te meten, of het succes van een bepaalde actie of campagne. KPI’s kunnen van alles zijn zoals websitebezoeken, ingevulde contactformulieren, ebook downloads of ingeplande afspraken. Het vaststellen van KPI’s voor een website is voor de meesten wel te doen, maar hoe zit dat dan op social media?

Vaak wordt het succes van een Instagrampagina gemeten aan de hand van likes en reacties. En natuurlijk, deze zijn zeker wel belangrijk. Maar likes en reacties zijn niet altijd hetgeen dat jouw bedrijf echt laat groeien. Andere KPI’s kunnen hier veel meer aan bijdragen.

Stel smart-doelen op

Als je niet weet wat je doel is, wordt het ook lastig om te meten of je dit doel behaalt. Begin daarom altijd met het opstellen van smart-doelen voor je bedrijf. Bijvoorbeeld: “Over 3 maanden wil ik dat mijn websitebezoeken met 30% zijn gestegen ten opzichte van het afgelopen kwartaal”. Als je eenmaal een smart-doel hebt kun je kijken hoe iedere kanaal bijdraagt aan het behalen van dit doel. Laten we eens kijken welke KPI’s op Instagram allemaal belangrijk kunnen zijn (afhankelijk van je doel).

5 Instagram KPI’s

Instagram KPI's meten - Another Concept in Elst

Interacties met influencers

Een sterke manier om jouw aanwezigheid en bekendheid op Instagram te vergroten is om samenwerkingen met influencers aan te gaan. Als dit je doel is, kan het heel handig zijn om jouw interacties met influencers eens goed in kaart te brengen. Ontvang je berichten van hun, stuur jij berichten naar hun, reageren ze onder je posts? Noteer het en analyseer hoeveel samenwerkingen je hier daadwerkelijk uit haalt. Bekijk ook even deze blog als je meer wilt weten over het inzetten van influencers.

Leads

Traditioneel gezien is een lead iemand die contactgegevens achterlaat in ruil voor meer informatie, vaak via de website. Maar een lead kan ook iemand zijn die zich via Instagram aanmeldt voor jouw cursus of informatie over een product/dienst opvraagt. Het mooie hieraan is dat je vaak al enkele contactgegevens van diegene kunt zien, zoals de naam en soms de woonplaats. Maak hier gebruik van en ga actief aan de slag met het verzamelen van leads via Instagram.

Merk/naamsvermeldingen

Als je jouw bekendheid op Instagram wilt vergroten helpt het enorm als andere bedrijven of persoonlijke accounts jouw bedrijfs-of merknaam vermelden in hun berichten. Als kledingmerk kun je jouw volgers bijvoorbeeld stimuleren om jouw kleding te taggen in hun foto’s en als je samenwerkingen aangaat wil je dat ook de andere partij hier iets over post. Meet hoeveel vermeldingen jij maandelijks krijgt en stel doelen voor de volgende maanden.

Berichten van je volgers

Wil jij jouw merkloyaliteit vergroten? Berichten van je volgers zijn hier een goede KPI voor! Als je een goede band met je volgers opbouwt zul je zien dat je meer berichten met vragen, complimenten en dergelijke ontvangt.

Gesprekken onder posts

Reacties onder je Instagram posts zijn goed, maar nog beter is het als je volgers het gesprek met je aangaan onder jouw berichten. Door deze interactie bouw je meer binding met je volgers op en het zorgt er bovendien voor dat jouw account zich sneller verspreidt binnen het platform.

Zo meet je jouw KPI’s iedere dag

Instagram KPI's - another concept marketing

Als je eenmaal weet wat je KPI’s zijn is het tijd om hier actief mee te gaan werken. Als je het meten van je KPI’s goed organiseert kun je met 10 minuten per dag al een hele hoop te weten komen. Probeer dit eens iedere dag te doen:

  • Check je privé berichten
  • Check je likes en reacties onder je nieuwe posts
  • Check het aantal volgers
  • Check hoeveel mensen er op de link in je bio hebben geklikt
  • Check eventueel nog andere dingen die belangrijk zijn voor jouw KPI