Asterisk Another Concept

15 december, 2016

IKEA’s briljante SEO Boost: wat leren we ervan?

Blog door

Max

Wellicht ben je het al eerder deze week online tegengekomen: de geweldige stunt van IKEA. Zo niet, dan hier in vogelvlucht alle details: Een genie binnen de marketing muren van IKEA kreeg de ingeving van zijn leven toen hij of zij op zoek was naar een manier om de website van IKEA een flinke SEO optimalisatie te geven. Producten uit de webshop kregen grappige namen zoals “my partner snores”, “she gives me mixed signals of “my mom can’t cook”. Daarmee gooide hij alle conventionele manieren over boord en dacht compleet out of the box. Dit is niet alleen hartstikke leuk om te zien, maar ook erg leerzaam voor ondernemers en SEO-specialisten. Waarom? Dat lees je in deze blog!

Wat maakt de stunt zo briljant?

Het idee achter deze SEO boost is vrij eenvoudig. Het genie binnen IKEA, laten we hem voor het gemak even Björn noemen, maakte een lijstje van alledaagse problemen waar hij en zijn medemensen dagelijks mee te maken hebben. Al snel kwam Björn tot de conclusie dat IKEA de oplossing voor al deze problemen in huis heeft. Hij moest alleen een manier vinden om mensen dit te laten ontdekken. En hoe komen wij tegenwoordig vaak aan een oplossing voor al onze problemen? Juist, we googlen er massaal op los. Uit ervaring weet Björn dat de eerste drie resultaten die Google weergeeft het vaakst worden bekeken. IKEA zou met haar oplossingen dus binnen de eerste drie posities op Google moeten staan. De makkelijkste manier om dit te doen? De problemen letterlijk benoemen op je website. 1+1=2 en dus legde Björn de eenvoudige maar doch zo briljante link tussen producten van IKEA en problemen van mensen. Op de website worden we nu dus verrast met originele en grappige productnamen. Verrassingselementen en humor zijn uitstekende manieren om de aandacht van klanten te trekken en daarmee je verkoop te stimuleren. Ik gok dat Zweden een nieuwe held heeft. Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar wat kunnen we hier nou eigenlijk van leren?

Vijf SEO levenslessen van Björn

De SEO stunt van IKEA is misschien een extreem voorbeeld van out of the box denken, maar het kan je wel de nodige inspiratie geven om jouw klanten op een andere manier te bereiken. Wat we kunnen leren van Björn:

  • In de grote stroom van advertenties en aanbiedingen die dagelijks op ons af komen is het niet altijd even gemakkelijk om op te vallen. Originaliteit is dus een must!
  • Als je telkens hetzelfde probeert en er niets of nauwelijks iets verandert kun je wel doorgaan met waar je mee bezig was, maar een andere aanpak lijkt mij een beter idee. Jou ook toch?
  • Durf humor te tonen. We willen als bedrijf vaak professioneel overkomen, maar vergeet niet dat wij net als onze klanten ook maar mensen zijn. En mensen lachen graag. Dus haal het moppenboek maar uit de kast!
  • Wie weet wordt jouw stunt net als de IKEA stunt opgemerkt door het internet. Gemakkelijker kom je niet aan gratis reclame!
  • Je moeder kan dan misschien niet koken, maar een IKEA oven kan iedere maaltijd redden!